Als de ov-chip apparaat in de bus niet werkt moet je dan een kaartje kopen? Kun je een boete krijgen als je dat niet doet?

Stel dat er gecontroleerd wordt, heb je dan een rechtmatige reden dat je geen geldig vervoerbewijs hebt?

13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik heb het diverse malen meegemaakt. De buschauffeur heeft mij er vriendelijk op gewezen en ook vooral dat ik mocht doorlopen.
Want een defect van het apparaat/systeem is de verantwoordelijkheid van de busmaatschappij. Zij kunnen je niet naar een ander betaalmiddel dwingen. Dat kunnen zij immers ook niet als de strippenkaart er helemaal uit is.

Het is de busmaatschappij die ervoor moet zorgen dat het systeem altijd optimaal werkt. Eventuele fouten in het betaalde bedrag moeten ze immers ook terugbetalen.
Als het systeem niet werkt, is dat de kosten voor de busmaatschappij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja idd +, ik hoef ook nooit een kaartje te kopen als de ov het niet doet!

Andere antwoorden (4)

Ha, die Annswers;

Wel als er geen andere chipdinges aanwezig is en je het netjes bij de chauffeur hebt gemeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als in de bus de mogelijkheid bestaat om een kaartje te kopen zul je dat moeten doen als het chip-apparaat niet werkt. Als je gecontroleerd wordt en je hebt geen kaartje dan kun je beboet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk moet je dan een kaartje kopen, als het apparaat niet werkt.
Als je een kaartje in de bus kan kopen, moet je dat doen.
Je hoort nu eenmaal in het bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs.

Anders is het, als het kaartjesautomaat in de bus niet werkt en de buschauffeur verkoopt geen kaartjes.
Zo'n bus rijdt er bij mij in de buurt naar het vliegveld.
Daarvan zei de chauffeur: niets aan te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-Want dat is niet waar de ov kaart is ook geldig als het automaat in de bus het niet doet. verantwoordelijkheid van de busmaatschappij.
Ik heb zelf een OV-studentenkaart, en als ik vrij reizen heb, zou het te zot zijn dat ik een kaartje moet kopen. Als de apparatuur niet werkt, is dat niet het probleem van de reiziger. Ik heb ook eens gehad dat ik een dalkaartje wilde kopen bij de chauffeur, maar die had ie toen ook niet. Toen mocht ik ook doorlopen. Als de chauffeur zegt dat je wel één moet kopen, moet je hem erop wijzen dat het niet jouw verantwoordelijkheid is, als de apparatuur niet werkt.