Mag de buschauffeur jou uit de bus zetten?

Bv. Als je brutaal bent

een jaar geleden
4.4K
Ritsuka
een jaar geleden
Ik vind van wel, moet je je maar gedragen.
Pieterke
een jaar geleden
Met Ritsuka eens. Je moet je gedragen.

Antwoorden (2)

Ja. Volgens artikel 5.1.2 van de Wet Personenvervoer 2000.
"De vervoerder kan een reiziger de toegang tot het vervoermiddel weigeren of hem uit het vervoermiddel doen verwijderen indien de reiziger zich zodanig gedraagt dat door zijn aanwezigheid de orde, de veiligheid of een ongestoord verloop van het vervoer wordt verstoord."
SimonV
een jaar geleden
Cryofiel
een jaar geleden
Als ik nu heel superstrikt ben... zou het antwoord dan niet "nee" moeten zijn?

Er staat: "[...] hem uit het vervoermiddel doen verwijderen [...]".

Dat "doen verwijderen" betekent volgens mij dat de chauffeur de passagier niet zelf mag verwijderen. Hij mag er slechts voor zorgen dat iemand anders de passagier verwijdert.

In de praktijk is dit natuurlijk slechts theoretisch taalkundig geneuzel, maar formeel gezien...?
SimonV
een jaar geleden
Daar zit wat in. Anderzijds kan de chauffeur zeggen: "Ik weiger jou nog langer de toegang". Ergo: je dient de bus te verlaten.
teusvh
een jaar geleden
Klopt. De chauffeur kan je de toegang (nog verder) weigeren. Dat 'doen verwijderen' slaat op het fysiek uit de bus zetten van iemand die niet zelf vertrekt. Dat mag de chauffeur niet zelf doen, daar kan hij een politieagent of een BOA voor inschakelen.
Ja, de buschauffeur mag je uit de bus zetten als je de regels van het openbaar vervoer overtreedt. De chauffeur heeft het recht om je uit de bus te zetten als je bijvoorbeeld te luidruchtig bent of als je niet betaalt voor je ticket.
9 maanden geleden