Ik heb in mijn tuin een oud stuk spoorlijn gevonden. Hoe kan ik uitvinden hoe oud hij is.?

Mijn tuin was 100 jaar toen ik er ging wonen.

een jaar geleden
1.8K
ronron1212
een jaar geleden
Hoe moeten we dat weten dan waar woon je dan weten we iets meer.
Amadea
een jaar geleden
Dan zal dat oude stukje spoor tenminste 100 jaar oud zijn. Je zult moeten nagaan in het historisch archief van jouw woonplaats in welke jaren die spoorlijn er is geweest.
tinus1969
een jaar geleden
Precies. Welke woonplaats? Wat heb je gevonden? Rails? Bielzen?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Of een modelspoorbaantje ?
Amadea
een jaar geleden
Aangezien de vraag in de categorie Openbaar vervoer is geplaatst zal het om een trein van normaal formaat gaan.

Antwoorden (1)

Ga naar de door het Kadaster opgezette website www.topotijdreis.nl .
Links is een balk met jaartallen, zet het ‘lopertje’ om te beginnen bijvoorbeeld op 1900.
Ga dan in de kaart rechts ongeveer bij uw woonplaats staan en zoom daar op die omgeving in. Zo komt u op oude kaarten van uw eigen omgeving. Als er echt een complete spoorlijn geweest is, die al lang geleden in onbruik geraakt is, zou u hem daar op moeten kunnen vinden door wat in de tijdbalk op en neer te schuiven.

Een spoorlijn kan er al enige jaren gelegen hebben voordat er een bijgewerkte kaart is gemaakt (een nieuwe versie van een kaart werd maar om de zoveel tijd gemaakt), maar dat maakt nu niet zoveel uit omdat u toch geen nauwkeurige datering heeft.

Een spoorlijn kan in normaalspoor aangelegd zijn (afstand tussen de binnenkanten van de spoorstaafkoppen 1435 mm) of in smalspoor van bijvoorbeeld 1067 of 1000 mm, of nog smaller. Dan gaat het vooral om lokaalspoor of tramspoor. Of industriespoor!
Dus aan de spoorwijdte van wat u in uw tuin gevonden heeft is ook al een eerste indruk te krijgen wat voor spoor het kan betreffen. Het gewicht en de dikte van de railstaven geeft ook een indruk.

Hier wat meer informatie voor het zelf zoeken, want wij kunnen er hier vandaan zonder lokatiegegevens verder nog niet veel over zeggen:
https://www.stationsweb.nl/kaart.asp (met allerlei verdwenen spoorlijnen)
https://historiek.net/atlas-van-verdwenen-spoorlijnen-in-nederland/135956/
http://www.bcpeters.dds.nl/spoorzoeker_tmp/overig/www-links/index.html
http://www.bcpeters.dds.nl/spoorzoeker_tmp/overig/www-links/index.html#cat8
.
Eigenlijk gaat het zoeken op de Topotijdreis-kaart nog handiger als u begint met de tijdbalk op het meest recente jaar (nu 2021) en dan linksboven uw plaatsnaam in te typen, en zo eerst gemakkelijk op een goed herkenbare kaart uw juiste omgeving te vinden en pas dán links op de tijdschaal in de tijd terug te gaan naar minstens 100 jaar terug.
.
En hier nog een link die dieper op de materie ingaat en daarom zeker niet mag ontbreken:
https://www.nvbs.com/wisselexpositie/spoorzoeken-met-google-earth/
Bordensteker
een jaar geleden