Het spoor bestaat wel, maar er ligt geen perron langs. Spoor 3 ligt in Amsterdam tussen perronsporen 2 en 4.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
Ja er tussen daar is geen spoor maar een door loopt spoor. En de andere sporen dan 6 9 12
Lunameteenvraag
een jaar geleden
Maar wat is daar de reden van?
Lunameteenvraag
een jaar geleden
SimonV heeft deze vraag voor mij beantwoord!
Je verwart een perron met een spoor. Voorheen werd bij het vertrek van een trein aangekondigd van welk perronnummer de trein vertrok. De reizigers moesten dan nog uitzoeken aan welke kant van het perron. Tegenwoordig zijn de perrons niet meer genummerd en wordt het spoornummer bekendgemaakt. Toch spreken reizigers nog vaak van perron waarmee ze spoor bedoelen.

Een spoornummer is een nummer voor het aangeven van een spoor op een station of rangeerterrein. Alle sporen op een emplacement hebben een nummer, ook de sporen die niet langs een perron liggen. Spoornummers zijn belangrijk voor de communicatie tussen spoorwegpersoneel en om de reizigers te kunnen informeren waar een trein stopt.

Meestal zijn de sporen genummerd op volgorde, beginnend bij 1 voor het spoor aan de kant van het centrum van de plaats of aan de kant van het hoofdgebouw van het station.

Zaksporen hebben soms hogere nummers: In Hengelo is spoor 11 een zakspoor tussen spoor 2 en 3. Hetzelfde geldt voor kopsporen aan de zijde van het stationsgebouw, zoals 15, 16, 20 en 21 in Dordrecht en 14, 15, 16 in Zwolle. Tot de jaren 60 hadden ook de kopsporen (thans 1 t/m 4) in Utrecht een hoger nummer.
Een kopspoor is een doodlopend spoor waardoor de trein alleen verder kan door over het aankomstspoor in tegengestelde richting terug te rijden.
Een zakspoor is een kopspoor dat binnen een perron ligt. Deze constructie komt voor bij stations met een breed eilandperron, waarbij een bepaalde treindienst (meestal een korte stoptrein) het betreffende station als eindpunt heeft.
SimonV
een jaar geleden
Lunameteenvraag
een jaar geleden
Geweldige uitleg, dankjewel! Precies het antwoord wat ik zoek.