Is het opsteken van de hand bij het aankomen van een bus verplicht?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
6.7K
Ritsuka
3 jaar geleden
In de winter is het handig om met een lampje te zwaaien
Utrecht
3 jaar geleden
Niet verplicht, maar het kan verstandig zijn als je zeker wil weten dat de chauffeur gaat stoppen. In tegenstelling tot treinen, stopt de bus niet persé bij elke halte. Als niemand op het knopje drukt eruit te willen en er staat niemand bij de halte, dan rijdt de chauffeur door.
Ook als de halte voor meer buslijnen is en niemand bij de halte maakt aanstalten. kan de chauffeur denken dat er niemand met hem meewil en besluiten door te rijden (zeker als hij al net op of achter schema zit). Dus duidelijkheid helpt: loop richting de rand van het platform en geef met een handsignaal aan dat je mee wil.
Zoals gezegd: niet verplicht maar ik heb wel eens mensen beteuterd zien achterblijven.

Antwoorden (3)

Nee. Het wachten bij een bushalte is voldoende om de chauffeur te laten stoppen. Bij een onoverzichtelijke bushalte kan je het wel overzichtelijker maken door te zwaaien of je hand op te steken.
3 jaar geleden
Ja. dan weet de chauffeur dat je werkelijk meewil, en niet op een andere buslijn staat te wachten of gewoon staat te schuilen.
In de praktijk stoppen chauffeurs natuurlijk vaak ook als je je hand niet opsteekt.
Overigens is onduidelijk of het hier een formele plicht betreft; ik herinner me wel dat het soms ook nadrukkelijk bij veel haltes staat/stond (met woorden als 'graag duidelijk aangeven dat de bus moet stoppen').
Toegevoegd op 19 januari 2021 12:27: bron, tekst
3 jaar geleden
Het is niet verplicht, maar de kans bestaat dat de buschaffeur doorrijdt als je niet je hand opsteekt.