Nee, nog niet. Conducteurs lopen geen controle- en servicerondes in de trein. Het uitgangspunt is dat op elke trein een conducteur aanwezig is. Reizigers blijven verantwoordelijk voor een geldig vervoerbewijs. Zij kunnen eventueel gecontroleerd worden. In dat geval dien je zelf je vervoerbewijs voor het scanapparaat van de conducteur te houden.
Ruim 90 procent van de reizigers passeert tijdens hun reis een poortje.
Update: inmiddels houdt NS regelmatig controle-acties in treinen en op stations.
Per 1 juni: vervoerbewijzen worden wél weer gecontroleerd. Dat staat in het ov-protocol, afspraken over het openbaar vervoer in coronatijd vanaf 1 juni, dat vanmorgen naar de Tweede Kamer is gestuurd. De afgelopen maanden werd er veelvuldig zwartgereden, vanwege het gebrek aan controles.
SimonV
3 jaar geleden
Rutge
3 jaar geleden
bedankt voor het zoeken maar de datums van publicatie zijn van toen de maatregelen nog strenger waren
SimonV
3 jaar geleden
Zie toevoeging.