wat is, globaal gesproken de goedkoopste manier op per openbaar vervoer naar Parijs te reizen?

je hebt vliegtuig, trein en bus. daar komt nu Flixbus bij

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K
SentWierda
5 jaar geleden
@Buurmannetje: vliegtuig is wel degelijk openbaar vervoer als het om een lijnvlucht gaat.
Een chartervlucht is geen openbaar vervoer - maar dat zal geen reden zijn om niet van een chartervlucht gebruik te maken.
Als je met een vrachtauto kunt meerijden die een lijndienst rijdt, is dat ook openbaar vervoer - en dat is al dan niet gratis. Ook dat hoeft niemand ervan te weerhouden te gaan liften - en dat is altijd gratis.
Reddie
5 jaar geleden
Dat kun je zelf opzoeken.
Waarom moeten wij dat voor je doen?
Beetje lui?
ronron1212
5 jaar geleden
@SentWierda openbaar vervoer wordt door het rijk gesubsidieerd. Dus dat beperkt zich tot bussen, treinen trams het zogenaamde openbaar vervoer dat voor iedereen toegankelijk is. Vliegtuigen en vrachtauto's vallen daar echt niet onder.
ronron1212
5 jaar geleden
Waar het overigens over bussen wel gaat om stads en streekbus vervoer en niet een toeringcar.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
wat is dit nou? elkaar vliegen afvangen? liever dan dit geneuzel zou ik een antwoord krijgen!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
" wat is dit nou? elkaar vliegen afvangen? liever dan dit geneuzel zou ik een antwoord krijgen!"
Waarom zoek je het gewoon zelf niet op? Dit soort suffe vragen waarvoor je zelf prima een antwoord kunt vinden vraagt om geneuzeld te worden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
" @Buurmannetje: vliegtuig is wel degelijk openbaar vervoer als het om een lijnvlucht gaat."
Doe niet zo raar SentWierda, ik kan elk moment van de dag besluiten de bus of de trein te nemen, bij een vliegtuig gaat dat niet...
ronron1212
5 jaar geleden
@tilborghs vanuit nederland is er geen openbaarvervoer naar parijs. Je kunt parijs niet bereiken met je ov kaart.
SentWierda
5 jaar geleden
@ronron1212: een vliegtuig is een wel degelijk door de overheid gesubsidieerd voertuig: op de brandstof wordt geen btw geheven.
@Buurmannetje: op Wikipedia (openbaar vervoer) staat: Ook het vervoer door de lucht met passagiersvliegtuigen kan men tot het openbaar vervoer rekenen, als de vliegmaatschappij een openbare dienst is.
ronron1212
5 jaar geleden
@SentWierda omdat er geen btw wordt geheven is het nog geen openbaar vervoer
ronron1212
5 jaar geleden
Het openbaar vervoer in Nederland bestaat uit een netwerk van spoor-, metro-, en tramlijnen en bus- en veerdiensten.
Met de in werking treding van de Wet personenvervoer 2000, waarin zowel het collectief openbaar vervoer als het individueel openbaar vervoer (besloten vervoer) is geregeld, is er een vorm van marktwerking in het openbaar vervoer gekomen. Op het hoofdrailnet heeft de Nederlandse Spoorwegen de concessie van het Rijk gekregen en exploiteren zij het spoor. Het regionale openbaar vervoer wordt door de provinciale overheden via openbare aanbestedingen verleend aan de beste vervoerder. De grootste regionale vervoerders in Nederland zijn: Veolia, Connexxion, Qbuzz en Arriva. In de drie grote steden is het openbaar vervoer nog in handen van de oude inmiddels verzelfstandigde stedelijke vervoersbedrijven. In Amsterdam is dat GVB, in Rotterdam RET en in Den Haag is dat
Per dag wordt er in Nederland door 1 miljoen reizigers gebruikgemaakt van het openbaar vervoer.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
" @Buurmannetje: op Wikipedia (openbaar vervoer) staat: Ook het vervoer door de lucht met passagiersvliegtuigen kan men tot het openbaar vervoer rekenen,"
@Sentwierda: Je moet niet alles geloven wat Wikipedia zegt, het wordt door jan en alleman bijgewerkt, deze bron kun je niet serieus nemen. Jij begrijpt ook wel dat je niet zomaar het platform van een vliegveld kunt oplopen al wapperend met je OV kaart om het vliegtuig te halen, het is absurd te stellen dat vliegtuigen onder het openbaar vervoer vallen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat het goedkoopste is weet ik niet. Weet wel dat de prijs van de treinreis kan verschillen per tijdstip. Voor internationale treinen kan een toeslag gelden. Met een kortingkaart van de NS kan je tot de grens met korting reizen. Je locatie in Nederland kan dus nog uitmaken voor de totale ritprijs. Als je voor voltarief met de trein vanaf Groningen reist zal de reis zeker duurder uitvallen dan de bus.
SentWierda
5 jaar geleden
@Buurmannetje: helemaal eens met de opmerking over Wikipedia. Ik had het zelf kunnen schrijven als reactie.
Het is volgens mij een misverstand dat het openbaar vervoer met de trein ophoudt aan de Nederlandse grens. België, Duitsland en ook Frankrijk beschikken wel degelijk over openbaar vervoer.
tinus1969
5 jaar geleden
@Allen. natuurlijk is een vliegtuig openbaar vervoer. Openbaar vervoer is vervoer dat volgens een dienstregeling functioneert en iedereen meeneemt die bereid is de vervoersprijs te betalen. Geldigheid van bepaalde kaartsoorten die toevallig OV kaart heten is verder irrelevant.
Bordensteker
5 jaar geleden
@tinus1969: correct uitgelegd! De spoorwegmaatschappijen zitten niet helemaal te slapen. Thalys heeft een extra-goedkope dienst geopend tussen Brussel en Parijs, waarbij in Frankrijk niet over de hogesnelheidslijn gereden wordt; dat maakt de reis wat trager maar tegelijk ook goedkoper. Met zitplaats € 19, zonder zitplaatsgarantie € 10.
In de eerste-klas stoelen € 29, en op een klapstoeltje € 15.
http://www.izy.com/nl/het-aanbod
Als je dat combineert met een goedkope vooruitboeking via Breda naar Brussel, of via Maastricht-Luik-Brussel, kun je voor weinig geld soms toch de trein nemen.
dudemeister
5 jaar geleden
je vergeet blabla car https://www.blablacar.nl/
dit is een handige site om goedkoop ergens te komen binnen je eigen land of Europa
iemand rijdt naar bv Parijs en jij kan tegen kleine betaling meerijden, misschien rijdt er nog wel iemand mee; nog goedkoper dus. je kunt voorkeuren opgeven ed.
een sort liften maar dan 2.0

Het beste antwoord

Een lijndienstbus zoals de Flixbus is het goedkoopst, ongeacht of je naar Parijs of naar Berlijn reist. Maar veel mensen zullen er geen gebruik van willen of durven maken en geven de voorkeur aan de trein.
Als de vraag wordt uitgelegd als: de goedkoopste manier om in de openbare ruimte met een vervoermiddel naar Parijs te gaan, dan is het antwoord: de fiets.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Of liften. Fietsbanden kunnen enorm slijten op zo'n afstand, dus kost ook weer geld.
SentWierda
5 jaar geleden
De prijs van een enkele reis met de Flixbus is flexibel. Als je dit weekend wilt reizen tussen Amsterdam en Parijs dan betaal je 44,99 of 68,99 euro voor een enkele reis.
Maar als je ver van tevoren boekt, dan kun je reizen voor 24,99 euro of zelfs 18,99 euro, bijvoorbeeld op 19 juni a.s. Dan is fietsen nauwelijks goedkoper.
Bordensteker
5 jaar geleden
“Eurolines, dat voor de opkomst van het Duitse Flixbus de grootste speler in de internationale busmarkt was, vervoert in heel Europa jaarlijks 10 miljoen passagiers naar zo'n 700 bestemmingen in 32 landen. In Nederland telt Eurolines 12 opstapplaatsen.
Samen met Flixbus (40 miljoen passagiers in 2017) laten de [bus]bedrijven zien dat er een markt is voor internationale busreizen. De Europese bus is misschien trager dan het vliegtuig, maar kan spotgoedkoop uitvallen. Daarmee is de bus een optie voor mensen met genoeg geduld en een dunne portemonnee.”
(Uit een artikel met iets meer achtergrond van het succes van de Europese internationale busbedrijven, dat toevallig gisteren op de site van de Volkskrant stond: https://www.volkskrant.nl/economie/markt-voor-intercitybussen-komt-in-nederland-maar-niet-van-de-grond-ook-flixbus-verlegt-koers~a4596002/ )