in Belgie kun je als 65-plusser goedkoper reizen met het openbaar vervoer. Geldt dat ook voor Nederlanders die in Nederland wonen?

Toegevoegd na 5 uur:
het gaat dus niet over Nederlanders die in Nederland willen reizen, maar over Nederlanders die in België willen reizen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9.5K
ronron1212
6 jaar geleden
ja vanaf je pensioengerechtigde leeftijd
Erna55
6 jaar geleden
Wil je als Nederlander in Belgie goedkoper reizen ?
Of is je vraag of er in Nederland ook zo'n regeling bestaat ?

Het beste antwoord

Ja, goedkoper reizen voor 65-plussers bestaat ook voor niet-ingezetenen.
Voor bus en tram in Vlaanderen bestaat de Omnipas 65+, een netabonnement dat voor € 52 per jaar onbeperkt reisrecht geeft op bus en tram in Vlaanderen.
(Maar voor wie slechts één keer een dagje over de grens wil (met bus en tram) is zelfs een goedkoop abonnement uiteraard weinig aantrekkelijk.)
Je hoeft hiervoor in elk geval niet in Vlaanderen te wonen:
“Ik ben 65+'er, maar niet gedomicilieerd in Vlaanderen. Kan ik een Omnipas 65+ kopen?
Sinds Omnipas 65+ een betalend vervoerbewijs is, kunnen ook niet-Vlaamse 65+'ers een Omnipas 65+ kopen.
Heb je geen geldig Belgisch rijksregisternummer? Dan kan je je MOBIB-kaart aanvragen door onderstaand formulier ingevuld op te sturen naar de dienst abonnementen. Voeg daarbij een pasfoto en een kopie van uw identiteitskaart of paspoort toe.”
https://www.delijn.be/nl/contact/faq-detail.html?v=16020

In Wallonië bestaat een vergelijkbare regeling.

Voor de trein is er het goedkope Seniorenbiljet. Geen abonnement, maar een goedkoop tarief dat gewoon per reis beschikbaar is.

“Ben je 65 jaar of ouder? Dan reis je extra voordelig met het Seniorenbiljet van NMBS. Je betaalt slechts
€ 6,20 voor een heen- en terugreis in heel België.
Op pad met de kleinkinderen? Goed nieuws, want voor elke betalende volwassene reizen tot 4 kinderen (onder de 12) gratis met je mee!
- Heen en terug op dezelfde dag
- Wil je iets meer comfort? Voor € 13,20 reis je in 1ste klas
- Op weekdagen geldig vanaf 9 uur
- In weekends is er geen uurbeperking
- Van 14 juli t.e.m. 19 augustus 2018 is het Seniorenbiljet niet geldig op zaterdag en zondag. Ook niet geldig op 15 augustus 2018.”
http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/biljetten/seniorenbiljet.aspx

Ik merk nog op: dit biljet bestaat al jaren, en als het voor niet-ingezetenen niet gold, zou dat intussen allang in de uitgebreidere gebruiksvoorwaarden toegevoegd zijn, maar daar staat gewoon: “Voor wie > Voor wie 65 jaar of ouder is.”
http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/biljetten/~/media/733E4F18BE9147AD80AE564C64D4BB45.ashx .

Let wel: dit seniorenbiljet geldt binnen België. Bedoeld wordt dan vaak: tussen stations in België; en dat kan dan inhouden dat voor het grenstraject nog een apart kaartje nodig is.
Bordensteker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Plus +

Andere antwoorden (3)

Jazeker!
Met een persoonlijke OV-chipkaart kan je met korting dus goedkoper reizen.
'Om met korting te reizen heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Je kunt dan gebruikmaken van leeftijdskorting als je op saldo reist. Of je kunt gebruikmaken van reisproducten of abonnementen die je korting geven.'

Kijk in de bron voor meer specificaties, met dank aan @ronron1212.

Toegevoegd na 23 minuten:
NB: Deze automatische leeftijdskorting geldt niet bij NS. Kijk op www.ns.nl voor kortingsabonnementen. Bij Arriva geldt de leeftijdskorting wel voor de bus, maar niet voor de trein. Kijk op www.arriva.nl voor kortingsabonnementen voor de trein.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
plus @jodokus52
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Merci @ronron1212!
SentWierda
6 jaar geleden
Het antwoord van jodokus52 (Jazeker!) is grotendeels onjuist.
De praktijk is anders: op de OV-chipkaartwebsite staat dat leeftijdskorting niet bestaat bij NS.
ronron1212
6 jaar geleden
Alleen bij de ns is die niet geldig. @SentWierda
ronron1212
6 jaar geleden
@SentWierda dat staat ook in de link dus het antwoord is correct
Nee, meestal niet.
In bus, tram en metro is wel 34% korting. Maar de spoorwegen doen niet aan leeftijdskorting voor ouderen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Grotendeels onjuist, SentWierda.
Alleen niet bij de trein, de NS heeft wel kortingsabonnementen.
ronron1212
6 jaar geleden
@SentWierda je antwoord is dus maar gedeeltelijk goed.
SentWierda
6 jaar geleden
De vraag heeft betrekking op 65-plussers dus moet het antwoord daar ook over gaan..
Verreweg de meeste ov-kilometers in Nederland worden gemaakt bij de spoorwegen. Korting is alleen bij metro, tram en bus en die korting is landelijk gezien marginaal door de gemiddeld korte reisafstanden die met metro, tram en bus worden afgelegd..
De NS (verreweg de grootste spooraanbieder) meldt zelf dat er alleen leeftijdskorting is voor kinderen. Ik ben benieuwd wie kan aantonen dat NS leeftijdskorting geeft voor ouderen.
ronron1212
6 jaar geleden
Voor 65-plussers heeft NS wel extra voordeel: bij de abonnementen Dal Voordeel en Altijd Voordeel kunt u per jaar zeven Keuzedagen kopen. Voor 3,50 euro per dag mag u daarmee na 9.00 uur een hele dag met de trein reizen (in de tweede klas; voor iets meer dan zeven euro reist u eerste klas). De abonnementen Dal Vrij en Weekend Vrij zijn voor 65-plussers een stuk goedkoper. Voor meer informatie over de beschikbare abonnementen kunt u op http://www.ns.nl/abonnementen kijken.
SentWierda
6 jaar geleden
Voor enkele reizen (retours bestaan niet meer) of dagkaarten bestaat bij NS geen leeftijdskorting voor ouderen. Niet voor 65-plussers en ook niet voor 60- of 50-plussers.
Wel is er voor ouderen die een Dal Voordeelkaart hebben gekocht, leeftijdskorting op een ingewikkelde manier. Als je die kaart hebt (aanschafkosten 63,70 euro per jaar) en je bent 60 (niet 65) jaar en ouder dan kun je door een toeslag te betalen (24,50 euro per jaar voor tweede klas en 49,50 euro per jaar voor eerste klas) zeven dagen gratis reizen gedurende een jaar. Niet op willekeurig zeven dagen (dat zou fijn zijn!) maar zesmaal volgens een tweemaandelijks schema en eenmaal gedurende dat jaar.
Het problematische van deze methode is dat je deze bedragen vooruit moet betalen en dat het maar de vraag is of je er ook daadwerkelijk gebruik van maakt of van kunt maken. Als je er geen gebruik van maakt, dan ben je het geld kwijt zonder te hebben gereisd. Voor de spoorwegen een win-situatie en voor de klant een dure grap.
Wel echte leeftijdskorting is er bij kinderen van 4 t/m 11 jaar: die mogen altijd gratis reizen (zogenoemd KidsVrij) mits in gezelschap van een betalende die ouder is dan 11 jaar.
Alle feitelijke gegevens hierboven zijn na te lezen op de website van NS.
ja in Rotterdam kun je als 65+ er vrij reizen bij de RET
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
Let op: dit antwoord is op zich wel degelijk juist, althans voor inwoners van de regio Rotterdam: “Gratis OV voor 65-plussers en inwoners met een laag inkomen
Ouderen in de regio Rotterdam hebben in veel gevallen recht op een Vrij Reizen abonnement waarmee gratis gebruik gemaakt kan worden van het openbaar vervoer van de RET. Via de buttons hieronder kun je zien welke regeling voor welke Rotterdamse regio van toepassing.”
https://www.ret.nl/home/reisproducten/vrij-reizen-voor-65-plussers.html Per gemeente binnen die regio verschillen de voorwaarden; vaak is het voldoende dat je AOW-gerechtigd bent. Maar in Schiedam is er een inkomensgrens. Het antwoord verdient dus mijn plus!
(Alleen blijkt intussen uit een toevoeging aan de inderdaad eerst niet erg eenduidig gestelde vraag dat de vraagsteller bedoeld had om meer te weten te komen over mogelijkheden voor ouderen uit Nederland om in België voordelig te reizen net zoals ingezetenen van België dat daar kunnen.)