Waarom hebben mannen hun tas onder hun zitplaats en vrouwen de tas op hun schoot?

Als ik in de trein zit en ik zit in zo'n tussenstuk waar je een stuk of 16 klapstoeltjes hebt, valt het mij altijd weer op dat álle vrouwen hun tassen op hun schoot hebben en álle mannen de tas onder hun stoeltje hebben liggen.
(uitzonderingen daar gelaten. Al heb ik ze zelf nog nooit gezien)

Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Hiervoor kan ik een aantal redenen bedenken.

Vrouwen hebben een intiemere band met hun tas. Dat geldt zowel voor de tas zelf, als voor de inhoud. Iets wat intiem voor je is wil je sowieso graag dicht bij je houden, maar zeker in een mogelijk vijandige omgeving.

Vrouwen dragen meer waardevolle spullen in hun tas. Bijvoorbeeld een portemonnee en sieraden. Mannen dragen hun portemonnee op hun lichaam (vaak in een broekzak), en hun sieraden om hun vinger of nek - als ze al sieraden hebben. De tas van een vrouw is dus gemiddeld waardevoller dan de tas van een man.

Mannen kunnen in een onbekende omgeving makkelijker ontspannen. Het op de grond zetten van je tas is een teken van ontspanning: je voelt je veilig, op je gemak. Vrouwen kunnen in een onbekende omgeving veel moeilijker ontspannen: een onbekende omgeving kan gevaarlijk zijn, zo hebben wij gedurende een paar honderdduizend jaar evolutie geleerd. Je moet dus alles wat waardevol is goed in de gaten houden, EN je moet in staat zijn om van het ene op het andere moment op de vlucht te slaan - zonder daarbij je tas te vergeten, natuurlijk.

Tot slot nogmaals die onbekende, en dus mogelijk gevaarlijke omgeving: een tas is, psychologisch gezien, een soort bescherming. Een vrouw heeft een veilig hoekje nodig. Door je als het ware achter je tas te verschuilen, creeer je je eigen veilige hoekje.

Toegevoegd na 29 minuten:
Nog een reden, die me nu pas te binnen schiet:

Voor vrouwen is de grond onrein. Er kruipt ongedierte rond, er schuilen veel bacterien. Vrouwen weten dat instinctief, al sinds de oertijd.

Je ziet het nog steeds: wanneer er wat mensen gezellig bij elkaar in de zithoek zitten, op de bank of op makkelijke stoelen, en de sfeer in ongedwongen, dan zullen de vrouwen hun benen optrekken. Vrouwen zitten dus op hun benen op de bank.

Mannen laten hun voeten gewoon stevig op de grond staan. Het is maar goed dat de mannen geen last hebben van het gevoel dat de grond onrein zou zijn: mannen moesten immers urenlang op de grond liggen om een prooi te vangen, of om de vijand te besluipen.

-- Je mooie, intieme, kostbare tas zet je natuurlijk niet zomaar op onreine grond (vrouwen).

-- Je gebruiksvoorwerp zonder bijzondere waarde zet je natuurlijk lekker makkelijk gewoon op de grond, die is schoon genoeg (mannen).
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik zou zeggen dat de vrouw meer in de tas heeft zitten en denkt dat elke 5 minuten nodig te hebben.
Dat de vrouw de tas op schoot heeft om het tasje te bewaken en er sneller iets uit kan halen.
De man heeft minder in de tas zitten, en vind het niet nodig elke 5 minuten iets uit de tas te halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat vrouwen accesoires die ze elk momement nodig kunnen hebben in hun tas hebben zitten,terwijl mannen die in hun broekzak hebben. Denk maar aan een zakdoek,of mobiel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrouwen letten meer op hun spullen.
Ons vrouwen wordt altijd geleerd goed op te letten: niet alleen door het donker, fiets niet in je eentje door het bos, let op je handtasje.
Ook zit de handtas van een vrouw vol met persoonlijke spullen, mannen hebben hun portemonnee meestal in hun kontzak zitten en letten daarom wellicht minder op hun tas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk omdat de vrouwen de tas vol hebben met persoonlijke spulletjes.
mannen daarentegen zullen eerder zakelijk spul bij zich hebben.
de vrouw heeft een grotere emotionele band met de tas, en wil die dus vast blijven houden.
14 jaar geleden
Naast bovenstaande antwoorden, misschien ook wel omdat mannen minder wantrouwig zijn. Pak je mijn tas af, ben je de sjaak, maar of dat bij (de meeste) vrouwen ook zo gaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrouwen (ik ook) hebben altijd diverse, nuttige en nutteloze dingetjes in hun tas zitten die wij gewoon binnen hand bereik willen hebben en waar wij ons een hernia aan sjouwen. Mannen sjouwen dit soort zooi niet met zich mee en hebben daarom misschien niet iedere 5 min. hun tas binnen hand bereik nodig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna elke vrouw heeft haar portemonnee in haar tas zitten terwijl mannen die bijna altijd in hun broekzak of binnenzak van een colbert hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vrouw zegt dat vrouwen meer vooruitdenken dan mannen. Daar zal het mee te maken hebben. Vrouwen weten dat ze elk moment iets nodig kunnen hebben uit die tas. Mannen hebben zoiets van: dat zien we dan wel weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk omdat mannen van ruimte houden, en vrouwen dat minder nodig hebben.