Bestaan binnen Europa gecombineerde passagiers-goederen-treinen?

In Nederland en de omringende landen ken ik passagierstreinen en goederentreinen. Gecombineerde passagiers-goederen-treinen, die bestaan uit een aantal passagierswagons en een aantal goederenwagons, ken ik niet.

(Ik ken wel passagierstreinen met een aparte bagagewagon voor de grotere koffers, maar die tel ik niet mee, omdat het hier om bagage gaat en niet om "echte" goederen.)

Zijn er landen in Europa waar gecombineerde passagiers-goederen-treinen rijden? Zo ja, welke?

Cryofiel
6 jaar geleden
1.6K
tinus1969
6 jaar geleden
Zoiets heet een gemengde trein; zulke treinen waren 'vroeger' normaal maar zijn inmiddels verdwenen omdat passagiers en goederen treinen te verschillende eisen stellen.

Antwoorden (1)

Ik heb het nagevraagd bij een kennis van me die "trein-o-fiel" is, hij geeft aan er nog nooit van gehoord te hebben. Dat heeft er mee te maken dat er totaal verschillende eisen gelden voor passagiers- en goederenvervoer. Zeker binnen één land zijn de routes van passagierstreinen te kort om dat te combineren met vracht. De vrachtwagons zouden dan voortdurend aan- en afgekoppeld moeten worden om hun route voort te kunnen zetten en dat veroorzaakt veel te veel oponthoud voor de passagiers. Bovendien moet er dan vanaf het station naar de eindbestemming van de goederen alsnog een vrachtauto komen. Voor vrachtvervoer op korte afstand is de vrachtauto dus praktischer en goedkoper. Daarnaast hebben goederentreinen meestal hun begin- en eindpunt in industriegebieden waar passagiers juist weer niets te zoeken hebben. In de luchtvaart komen gecombineerde vracht/passagiersvluchten overigens wel voor.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
Wacht even ... zulke treinen hebben zelfs in deze eeuw opnieuw enige tijd vanuit Nederland gereden!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Overnight_Express Maar door verschillende oorzaken is het niet geworden wat men er van gehoopt had. Na bijna anderhalf jaar heeft men er een punt achter gezet.
Kort en geïllustreerd verteld in http://www.martijnhaman.nl/overnightexpress.htm Alhoewel over de te verwachten problemen dus nagedacht was, en daar ook oplossingen voor bedacht waren, is het toen het experimentele stadium niet echt ontgroeid. Zodat het antwoord alsnog standhoudt ...