Waardoor wordt het tsjilp-geluid van spoorrails veroorzaakt?

Soms hoor je wel eens een soort van tsjilp-geluid bij een spoorrails, vlak voordat de trein passeert. Ik bedoel hierbij niet de hinderlijke booggeluiden (snerpend geluid).

Wat ik bedoel is te horen in bijgevoegd filmpje bij minuut 00:01 https://www.youtube.com/watch?v=BC1tTeMoVq0

3.4K

Antwoorden (3)

Dat geluid ontstaat als de trein naar andere rails gaat via een wissel.
6 jaar geleden
Ook als een trein rechtuit rijdt (niet over een wissel) kan snerpend (tsjilpend) geluid ontstaan, doordat de opstaande rand van de treinwielen tegen de rails aanlopen.
6 jaar geleden
Goeievraag! +

Uit de nauwkeurige omschrijving en de link naar het filmpje heb ik een sterk vermoeden waar het geluid door veroorzaakt wordt, maar ik mis nu even de tijd, dus ik dacht eerste nog een etmaal de inktpot dicht te houden (wat voor ingewijden trouwens een aardige beeldspraak oplevert), ook al werk ik zelf niet bij ProRail (hun markante hoofdkantoor héét "De Inktpot").

Totdat ik er meer over heb kunnen opzoeken, is alvast mijn overtuiging dat het geluid veroorzaakt wordt door het hameren van de wielen op een verbinding (een zgn. las) tussen twee spoorstaven. Dat geluid wordt door de lange staaf ijzer veel sneller (méér dan 10 keer zo snel) naar voren (en naar achteren) doorgeleid dan dat geluiden zich in lucht verplaatsen. De geluidssnelheid in ijzer is hier overigens op zich helemaal niet belangrijk, maar wel de goede geleiding. Dat maakt dat je het geklikklak van de treinwielen op een overgang van de ene rail naar de volgende rail “onnatuurlijk ver” aan de spoorstaven kunt horen.

De spoorstaven stralen een deel van het geluid af naar opzij, waar in dit geval de microfoon (of naast de sporen: de luisteraar) zich bevindt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het is dus een vorm van contactgeluid, zoals je dat ook hebt een een flatgebouw met centrale stookinstallatie: als iemand op de eerste verdieping betrekkelijk zacht met een hamer op de verwamingsbuizen slaat, is dat bij alle bovenburen opvallend goed te horen.
Als het verticale buizen in de gang achter de voordeur zijn, dan kan men boven en beneden de voordeuren openzetten, maar langs de buitenlucht wordt die hamerklop veel minder duidelijk doorgegeven.
Bordensteker
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
Het geluid uit het filmpje had ik voorlopig verklaard, om de vraag alvast te beantwoorden, in de volle verwachting dat ik ergens wel meer uitleg zou kunnen vinden. Veel zoeken heeft vooral opgeleverd dat het vaak doorvertelde verhaal van een trein van vér kunnen horen aankomen (met je oor op de railstaaf luisterend) o.a. van de indianen in Noord-Amerika komt en in Lucky Luke-verhalen voor het nageslacht bewaard is. Maar vind maar eens een goede bevestiging hiervan. Dat valt tegen.
Hier een bron met twee goedbeoordeelde antwoorden: https://www.quora.com/Is-it-possible-to-hear-a-train-coming-by-putting-an-ear-to-the-rail-track . Het zou best kunnen kloppen. Het geluid van het filmpje van vraagsteller herken ik: vaak genoeg zelf gehoord. Maar hoe zit het nou precies met die oorzaak?
Een beetje trein heeft een boel wielen, en in Amerika rijden erg lange treinen met dus echt een héleboel wielen. Verder was er vroeger nog geen langgelast (voegloos) spoor, dus elk wiel kwam om de 39 voet (bijna 12 meter) over een voeg in het spoor (waar een enigszins schuifbare verbinding met bouten en zgn. lasplaten is; het héét vanouds een raillas maar er is niets aan elkaar gelast! De Engelse term rail joint is correcter, en zulk spoor heet jointed track.) Anders dan in het filmpje krijg je dán een niet aflatend geraas van het gehamer van de vele wielen op de vele voegen in het spoor. Een tragisch bewijs dat men in sommige landen zo nog steeds luistert of er een trein aankomt, is te lezen in een artikel van begin 2014. Een Pakistaanse jongeman van 17, die voor het eerst zelfstandig in Engeland met de trein ging, legde zijn oor op de verkeerde rail. (In Zuidoost Engeland zijn de meeste spoorlijnen geëlektrificeerd zoals veel metro’s met 750 volt op een extra ‘derde’ railstaaf naast de gewone rails, in plaats van met een bovenleidingsdraad. En die rail is bovendien van boven niet afgedekt.)
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2544087/Teenager-electrocuted-death-putting-ear-live-rail-listen-tracks.html Het feit dat die jongeman dat zo deed, is voor mij een lugubere bevestiging dat de indianen-verhalen een grond van waarheid hebben! Op hedendaags langgelast (voegloos) spoor maken de wielen geen luidruchtige kakofonie van hamergeluiden – maar bij een compensatielas nabij een wissel of ander vast punt vind je wel gewone geboute verbindingen, en dát geeft dan naar een microfoon of luisteraar nabij de rail het tsjilp-geluid dat je in het filmpje kunt horen.
Bordensteker
6 jaar geleden
En waarom klinkt het dan als tsjilpen, en niet als een korte droge hamerslag? Het geluid is een longitudinale trilling die zich met ruim 5000 meter per seconde door het ijzer voortplant.
Dat is de geluidssnelheid is een staaf ijzer: véél sneller dan de geluidssnelheid door de lucht. De microfoon of luisteraar beweegt niet.
Het opzij afgestraalde geluid is zeer kort al hoorbaar vanuit de laatste meters vóór de microfoon, en ook nog kort als de trilling door de meters voorbij de microfoon snelt.
De toonhoogte van zijwaarts afgestraalde geluid moet door het dopplereffect dus heel snel van een hoge toon naar een lage toon veranderen.
Ik denk dat dát het tsjilp-achtige karakter van het geluid verklaart.