Welk openbaar vervoersmiddel is het snelst van Driebergen Naar Amersfoort?

Ik woon in Driebergen in Utrecht en heb de mogelijkheid om met de trein of de bus te gaan. Ik ga naar Nieuwe poort Amersfoort HU gebouw. Welk vervoersmiddel is het snelst van die 2? En wek is het chillst (wat betreft overstappen)? Moet je veel overstappen met de trein?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ik heb eerst opgezocht waar dat HU gebouw in Amersfoort Nieuwe Poort precies is.
(In Driebergen ben ik van de Hoofdstraat uitgegaan, postcode 3972 LD.)

Op de pagina van dat HU gebouw staat een link naar vervoersinformatie van http://goabout.com .
Die heb ik geprobeerd, en de indruk die ik daarvan krijg voor dinsdagochtend rond negen uur vertrekken is als volgt:

- Met de trein reis je via Utrecht Centraal waar je moet overstappen. Het is een overstap van spoor 14 naar spoor 11 en daar heb je 6 minuten voor. Er rijden volop IC en sprintertreinen, dus dat moet goed te doen zijn. In Amersfoort is de bus pakken voor de laatste ca. 10 minuten lopen amper de moeite waard. Reisduur wordt alles bij elkaar 1 uur en 5 minuten; kosten € 5,35.
Dat laatste stukje lopen kun je vermijden door nog even bus X4 te nemen naar de halte Eemplein. Op die manier kun je het in precies een uur doen. de kosten lopen daarmee echter op naar € 6,40.

- Met Syntus bus 56 kun je vanaf de halte Driebergen Loolaan / A12 via Zeist en zonder overstap naar Amersfoort CS. Reisduur weer inclusief het voettraject in Amersfoort 1:16 en kosten € 3,13.

- Met U-OV bus 50 kun je vanaf Driebergen Beukenstein via De Bilt reizen. Je hebt dan een overstap van 7 minuten aan de halte Amersfoortseweg in De Bilt op U-OV bus 72 richting station Amersfoort via Vollenhove, en vanaf het station weer te voet. Reistijd 1:04 en kosten € 4,54.

- Een halfuurtje later is er nog een mogelijkheid vanaf Beukenstein met bus 71 naar Doorn en daar overstappen op bus 82 naar Amersfoort via Leusden. Die bus zet je iets dichter bij het HU gebouw af op de halte Amersfoort Centrum. Reistijd 1:11 en kosten € 5,26.

Het scheelt allemaal niet veel, en wat je als leukste manier zult ervaren, merk je vanzelf. Met een studenten-OV kaart heb je mogelijk dus een heel ruime keus, maar het gaat nooit erg rechtstreeks of snel op deze verbinding. Behalve inderdaad met de taxi, uiteraard.
Op het stuk Utrecht – Amersfoort en later terug zul je wellicht vaak juist tegen de drukste reisrichting in reizen, waardoor de trein dan iets minder druk is.

Toegevoegd na 10 minuten:
Doordat ik van de Hoofdstraat midden in Driebergen ben uitgegaan, zit er in de treinoptie een wandeling van 19 minuten naar het station Driebergen-Zeist. De treinen rijden om het halfuur (en zijn uiteraard even snel als die in de afweging van Inekez1).
Bordensteker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je wel voor je gedetailleerde antwoord! Ik kom nu een heel stap verder.

Andere antwoorden (1)

De snelste optie is met de trein via Utrecht Centraal. Dan moet je overstappen. Als je een snelle aansluiting hebt (en die niet mist) is je totale reistijd van station Driebergen-Zeist naar Centraal station Amersfoort 32 minuten.

Met de bus kun je rechtstreeks met Syntus lijn 56. Je hoeft dan niet over te stappen en bent ongeveer 40 minuten onderweg.

Kijk ook even hoe laat je dan in Amersfoort moet zijn. Het heeft weinig zin om met de trein te gaan omdat die 10 minuten sneller is als je vervolgens meer dan 10 minuten moet wachten. Dan kun je net zo goed met de bus gaan.
Als je niet naast het station woont, kan de bus ook handiger zijn. Lijn 56 rijdt zo ongeveer door heel Driebergen heen, dus dat scheelt je wellicht reistijd van huis naar station omdat je al voor het station kunt instappen.

Toegevoegd na 43 seconden:
Dus: de trein is het snelst en de bus is het 'chillst'.