Hoe vraag ik een buurtbus aan ?

Rijdt de buurtbus op alle tijden of moet ik die aanvragen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.7K
Bordensteker
7 jaar geleden
Terzijde: het zou gezien de vraagstelling óók kunnen dat u aan een Belbus denkt.
Kijk dan op https://nl.wikipedia.org/wiki/Belbus De belbus of telefoonbus is vanaf ca. 1991 een vorm van vraagafhankelijk openbaar vervoer. Deze busdienst rijdt alleen als er is gereserveerd. De naam bel-bus verwijst naar de veelal telefonische reserveringsmogelijkheden. Een belbus heeft een aantal vastgestelde haltes maar rijdt niet volgens een vaste route of een vaste dienstregeling. De bus stopt enkel aan de haltes die vooraf zijn aangevraagd. Om van de belbus gebruik te maken moet men vooraf reserveren bij de vervoermaatschappij (bijvoorbeeld De Lijn in Vlaanderen of Connexxion in Nederland) en aangeven aan welke haltes men wil op- en afstappen en op welk tijdstip men wil aankomen. De maatschappij deelt dan het uur van vertrek mee.
Bij bijvoorbeeld Arriva of Qbuzz rijden de belbussen wel op vaste tijden en volgens vaste routes, en dan dient de reiziger minimaal een uur voor vertrek aan te geven met welke rit hij mee wil.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De buurtbus rijdt altijd. De belbus rijdt alleen op aanvraag. Op de website van de vervoerder is vaak wel een telefoonnummer te vinden. Let op: de belbus wordt ook wel eens uitgevoerd met een taxi-auto.

Antwoorden (2)

Over de Buurtbus
De buurtbus rijdt van kleinere naar grotere plaatsen, volgens een vaste dienstregeling en een vaste route. Buurtbussen zijn meestal kleinere bussen (max. 8 pers.), die worden gereden door vrijwilligers. Je kunt reizen met de OV Chipkaart of een ritkaartje kopen bij de buschauffeur.
Je moet zelf even uitvogelen welke tijden de buurtbus rijdt.
7 jaar geleden
Dat is per regio verschillend. Een buurtbus rijdt meestal op bepaalde dagen en tijden volgens een vaste dienstregeling. Buiten die tijden is het soms mogelijk om de buurtbus op bestelling te laten rijden als belbus. Dit is echter niet overal zo en zeker niet op alle tijden.

De vervoersmaatschappij die met de buurtbus rijdt zal hierover informatie op de eigen website hebben staan. Die kun je vinden door te zoeken op 'buurtbus' en 'plaats' waar je wil vertrekken of naartoe wil.
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
In principe is het reizen met een buurtbus vooral een kwestie van je vooraf informeren waar de vaste routes en halten zijn en wat de dienstregeling is. Kijk eens op https://nl.wikipedia.org/wiki/Buurtbus . Daar staat o.a.:
De buurtbus is een in 1977 ingevoerde vorm van openbaar vervoer, waarmee dunbevolkte gebieden volgens vaste route en dienstregeling verbonden worden met een groter dorp in een uurs- of twee-uursdienst. Om de exploitatiekosten laag te houden wordt de buurtbus gereden door vrijwilligers met een achtpersoons bus. Deze kleine bus mag met rijbewijs B (personenauto) gereden worden. Als alle zitplaatsen bezet zijn kan er niemand meer mee, want wettelijk is bepaald dat er geen staanplaatsen zijn; wie bij de halte staat te wachten moet dan één of twee uur op de volgende bus wachten. Anno 2013 kent Nederland circa 170 buurtbuslijnen. Op de buurtbus is de OV-chipkaart niet altijd geldig; soms zijn alleen speciale buurtbuskaarten (enkeltjes, vierrittenkaarten en tienrittenkaarten) geldig. Buurtbussen hebben gewone bushaltes, maar die liggen vaak verder verspreid dan gewone bushaltes op grotere knooppunten. Reizigers kunnen daarom langs de gehele route, voor zover de bus daar veilig kan stoppen, instappen door hun hand op te steken, of uitstappen door de chauffeur te waarschuwen. Meer weten over een buurtbusproject in uw buurt, bijvoorbeeld over de dienstregeling?
Zoek op provincie of plaats op http://buurtbus.net/ .