Moet je met overstappen opnieuw in/uit checken?

Hoi,

Zaterdag ga ik voor het eerst sinds jaren alleen met de trein. Als ik op Gouda incheck met een eenmalige chipkaart en ik stap over op Utrecht om naar Utrecht Overvecht te gaan, hoef ik dan pas op Overvecht uit te checken, of moet ik dan op Utrecht centraal opnieuw in/uit checken?

Sorry als dit een hele stomme vraag is, maar ik zit nu al in de stress. Dankjewel!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.ov-chipkaart.nl/reizen/hoe-werkt-het-reizen/overstappen.htm

Antwoorden (2)

Nee. Zolang de route alleen uit NS-treinen bestaat en je tussendoor niet overstapt op een ander openbaar-vervoermiddel hoef je alleen te checken op het instapstatiom en uit te checken op de eindbestemming.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Top, dankjewel!
Bordensteker
7 jaar geleden
“Elke keer als u overstapt op een ander vervoermiddel (bijvoorbeeld van tram naar bus of van trein naar metro) moet u altijd eerst uitchecken en dan weer inchecken. Ook als u overstapt van bus naar bus of van tram naar tram checkt u eerst uit en dan weer in. Uitzondering: als u overstapt van NS trein naar NS trein en van metro naar metro checkt u alleen uit aan het einde van uw reis. In de tabel leest u precies hoe u overstapt van het ene vervoermiddel naar het ander.” Die tabel en de rest staat op https://www.ov-chipkaart.nl/reizen/hoe-werkt-het-reizen/overstappen.htm Het is natuurlijk (zucht) weer niet 100% correct verteld. Als je van metro op aansluitende metro overstapt, check je niet uit en weer in bij het overstappen. Maar ook niet domweg “alleen aan het eind van de reis”! Want als je na twee op elkaar aansluitende metroritten nog een stuk met de trein moet, dan moet je je wel afmelden na die tweede metrorit, en niet pas na de treinrit (daarvoor meld je je apart bij NS aan en af). En er zijn hier en daar stations, waar je bij alleen van trein naar trein overstappen toch uitcheck- en incheckpoortjes moet passeren. Maar daar heb je in Utrecht Centraal geen last van. Ik zou eventueel een printje maken en bij je steken van de vraag en antwoorden hier. Dan kun je daarmee altijd nog zwaaien als je toch iets niet goed doet. Misschien helpt het om je dan wat meer op je gemak te voelen!
Ja, soms wel. Als je overstapt naar een ander perron moet je op sommige stations door een poortje heen (bijvoorbeeld op Amsterdam Bijlmer), je moet dan uit- en inchecken bij je overstap. Hierdoor betaal je meestal wel meer, ook al ontkent de vervoerder dat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je geen poortje passeert hoef je bij de overstap niet in- of uit te checken, op jouw traject hoeft dat niet.