Wat is het verschil tussen 'spoor' en 'perron'?

Ik dacht altijd dat het perron de 'stoep' was waar je op staat als je op de trein wacht, waar waarom staat er dan op de bordjes daarboven 'spoor 2'?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.9K
ronron1212
7 jaar geleden
Dat staat er om dat het treinverkeer over het spoor komt.
Cryofiel
7 jaar geleden
Leuke woordspeling, maar inhoudelijk gezien natuurlijk onzin. Ik zie dat Bordensteker en Inekez1 al een prima uitleg hebben gegeven van het verschil tussen 'spoor' en 'perron'. Daar heb ik weinig meer aan toe te voegen.

Antwoorden (2)

Langs een perron in een wat groter station zullen vaak aan twee kanten sporen liggen. Het is daarom beter om de informatie over vertrekkende treinen te geven aan de hand van het spoornummer. Ook de bewegwijzering op de stations is daarop ingericht.
Je loopt in veel gevallen inderdaad wel naar een bepaald perron (een bepaalde stoep), bijvoorbeeld voor spoor 2 en 3 moet je vanaf het stationsgebouw of de ingang in beide gevallen door een tunnel en dan de trap op. Dus de looproute is tot bovenaan die trap dezelfde. Maar dan zou je de reiziger moeten belasten met twéé getallen die hij moet onthouden, terwijl het verband tussen die twee op elk station weer anders kan zijn. Je moet uiteindelijk namelijk maar bij één stoeprand klaarstaan.

Overigens zijn sporen (en eventueel ook perrons) normaal gesproken genummerd vanaf de zijde waar het staionsgebouw cq de hoofdingang van het station is.

Toegevoegd na 29 minuten:
Op een landelijk stationnetje kan het vaak zo zijn dat elke richting zijn eigen spoor heeft, met een eigen stoep. En dan loop je dus naar die stoep en sta je vanzelf meteen bij het goede spoor. Het nadrukkelijk gebruik van het woord “spoor” lijkt daar wellicht wat overbodig, maar een eenvormig aanduidingssysteem heeft toch grote voordelen.

Door in principe overal vanaf het stationsgebouw te nummeren, kan een station in de toekomst breder gemaakt worden (met extra perrons en perronsporen) zonder dat de nummering helemaal opnieuw gedaan moet worden. De nummering wordt niet alleen voor de reizigers gebruikt, voor de spooraanduiding in het seinhuis of de verkeersleidingpost is een logische nummering ook belangrijk.

Op het ondergrondse station Schiphol is de opeenvolging van de vele treinen zodanig krap, dat men daar de sporen 1 en 2 (in de richting van Amsterdam Centraal of Amsterdam Zuid) pas op het allerlaatste moment toewijst. Er komt een trein aan en afhankelijk van de actuele spoorbezetting mag die langs de ene of de andere stoeprand stoppen. Het zou dan eigenlijk weer logisch zijn om de mensen gewoon naar het eerste perron te dirigeren. Maar de NS houdt hier vast aan het gebruik van de spoornummering, en de informatiepanelen geven tot kort voor het aankomen van uw trein aan dat deze op “spoor 1 of 2” binnen zal komen, en pas op het laatste moment wordt aangegeven en eventueel omgeroepen welk van de twee het wordt.
Hetzelfde systeem wordt toegepast op de sporen 5 en 6 in de richting van Hoofddorp en Leiden (dus langs weerszijden van de “derde stoep”).
Bordensteker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Hier als voorbeeld de layout van station Zwolle, waar enkele merkwaardige plaatselijke uitzonderingen in verborgen zitten:
http://www.ns.nl/binaries/_ht_1450949280025/content/assets/ns-nl/stationsinformatie/stationsplattegronden/zl.pdf Want waar is spoor 8 > dat is een vrijgehouden ruimte waar geen rails liggen tussen de sporen 7a/b en 9a/b.
En spoor 12 ligt op een heel andere plek dan het perronloze doorrijdspoor 11.
Je zit soms met erfenissen uit het verleden, en de kleinere doodlopende “kopsporen” voor een aantal regionale diensten (genummerd met 11 en hoger) maken het niet heel doorzichtig voor de onervaren reiziger. Je moet goed op de borden letten, dan lukt het wel. De plattegrond van een groot station vind je onderaan op de pagina met stationsinformatie, zoals voor Zwolle onderaan op http://www.ns.nl/stationsinformatie/zwolle.html
Cryofiel
7 jaar geleden
Prima uitleg! Zie bijvoorbeeld ook station Amersfoort:
http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_nummer/amfs-amf.html Hier zie je dat spoor 1b aan het 1e perron ligt, evenals spoor 2a en spoor 2b. Sporen 4a, 4b, 5a en 5b liggen aan het 2e perron. Sporen 6a, 6b en 7 liggen aan het 3e perron. Spoor 90 (jawel...) ligt niet aan een perron.
Bordensteker
7 jaar geleden
Mooie aanvulling, Cryofiel! Amersfoort is bepaald geen eenvoudig sporencomplex. Wat _Zwolle_ betreft nog dit: aan het “tweede perron” liggen de sporen 3a/b, 4, en 5a/b. Spoor 4 is namelijk een kort doodlopend (kop)spoor langs het noordwestelijke uiteinde (aan de a-zijde).
En ik zou geneigd zijn om de stoep van het stationsgebouw in Zwolle gewoon “1e perron” te noemen. Het spoor dat er langs ligt is immers ook spoor 1(a).
Maar eigenlijk liggen de sporen 12, 13, en ook 14, 15, en 16 óók allemaal aan uitstulpingen van dezelfde stoep: je hoeft voor elk van die sporen niet door de tunnel.
Hiermee moge enige verwarring ingebracht zijn, maar het is wel een argument om het gebruik van spoornummers mee te verduidelijken. Ooit, in den beginne (en in sommige landen nog steeds), had elk extra (reizigers)spoor een eigen smalle stoep, waar je pas op mocht als de trein stilstond, en er geen andere trein meer tussen trein en stationsgebouw door zou komen te rijden. Toen was perron nog vrijwel synoniem met spoor.
Voorbeeld: http://photos.wikimapia.org/p/00/02/39/69/38_big.jpg
Het spoor is de rails waarop de trein rijdt. Het perron is inderdaad de 'stoep' waarop de mensen in- en uitstappen.

Bij kleine stations zijn er vaak 2 sporen naast elkaar en dan aan beide buitenkanten een perron. Elk spoor heeft dan een eigen perron.
Bij grotere stations zijn er vaak brede perrons die tussen de sporen liggen. 1 perron is dan voor 2 sporen. Op de bordjes kun je dan zien aan welke kant van het perron welk spoor ligt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er zijn ook stations waar ze een heel lang perron ook nog verdelen spoor 1a, 1b en 2a, 2b. Lange treinen gebruiken dan bijvoorbeeld 1a en 1b tegelijk. Kortere treinen kunnen op een half spoor. Er kunnen dan bij 1 perron 4 verschillende treinen staan.
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Jouw toevoeging over de mogelijkheid van twéé treinen op delen a en b van hetzelfde spoor is een heel goede; die was ik even vergeten. Plus!