Waarom worden de keien van een treinspoor altijd bruin?

Nieuwe stenen zijn altijd gewoon grijs, maar na verloop van tijd worden deze ook bruin, hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (4)

Roest.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hiermee bedoel ik uiteraard niet dat de keien roesten, maar dat roest van het spoor op de keien gaat zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar ik dacht laat ik het antwoord toch nog maar even uitbreiden, voor het geval mensen gaan denken dat ik bedoel dat die stenen gaan roesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, daar zat ik zelf inderdaad ook al aan te denken, maar zouden die rails dan niet heel erg hard roesten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord van eddijst, dat het van de wielen af komt, klinkt wel heel logisch dan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal dan zowel van de wielen als de rails zelf afkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roestende stenen :D
De ijzeren wielen op de ijzeren rails geven slijtage van de wielen, deze kleine ijzerdeeltjes gaan later roesten en veroorzaken de bruine kleur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga mee met bovenstaande antwoorden, maar ik moest meteen denken aan de wc's in de treinen die uitkomen op het spoor....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus een combinatie.
Roest van de rails, Wielen, Vuil uit de toiletten.

Alhoewel men bezig is de toiletten met een afvaltank te instaleren.