Waarom kan ik niet uitchecken met mijn ov chipkaart?

Dit is (tot nu toe) maar bij 1 halte het geval. Ik heb sinds een maand of 4 een persoonlijke ov-chipkaart met een studentenreisproduct. Ik kan nooit uitchecken bij de bushalte waar ik voor school uit moet stappen, maar voor de rest werkt mijn ov-chipkaart gewoon goed (voor zover ik weet). Voorheen was dit nooit een probleem, pas gisteren is dit begonnen. Ik ben naar een veolia servicepunt geweest om na te vragen wat er met mijn kaart aan de hand is, en deze meneer zei me dat mijn kaart helemaal niets meer doet en dat ik een nieuwe moet aanvragen wat €11 (volgens hem €7,50 maar deze informatie klopt al niet) kost, omdat ik mijn studentenabonnement dan op de nieuwe kaart moet laten overzetten. Maar het is niet waar dat mijn kaart helemaal niet meer werkt want ik heb op andere haltes geen problemen ermee.
Ik snap helemaal niet hoe dit kan, alleen bij die halte en ook alleen bij het uitchecken. Er is geen zichtbare schade aan mijn kaart, ik ga er heel voorzichtig mee om en ik heb zelfs een mapje ervoor gekocht waar hij in zit (ja, ik heb ook al geprobeerd uit te checken zonder het mapje eromheen). Ik denk dat er iets anders aan de hand is dan schade maar ik heb geen flauw idee wat. Ik kan ook geen gelijksoortige verhalen vinden op internet.

Toegevoegd na 13 uur:
Voor de duidelijkheid: Ik heb mijn kaart met studentenov sinds 4 maanden, nooit problemen gehad, maar gisteren kon ik opeens nergens meer uitchecken. Ik schreef eerst dat het alleen op 1 bepaalde halte was maar vandaag lukte het nergens.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Dus de aanvankelijk verstrekte informatie in de vraag blijkt onjuist, en jij hebt gewoon een ov-chipkaart die stuk is. Daarom kan je er niet meer mee uit- en inchecken.

Je zult een nieuwe kaart moeten aanvragen en dat kost € 11 vanwege:
- de beheer- en onderhoudskosten van het overzetten van jouw producten op de nieuwe kaart;
- het overboeken van resterend saldo naar je bankrekening;
- de materiaalkosten;
- de productiekosten voor o.a. opdruk, foto en geboortedatum;
- de distributiekosten.

Maar als de OV-chipkaart jonger is dan twee jaar en door een technische oorzaak kapot is, zoals bijvoorbeeld door een productiefout of kapotte chip, dan hoef je die € 11 niet te betalen. In alle andere gevallen, zoals slijtage en haarscheurtjes, kost de nieuwe kaart je wel € 11.

Ben je het niet eens met die € 11? Vul dan het contactformulier op https://www.ov-chipkaart.nl/klantenservice/contact/contactformulier.htm in. Dit moet je doen binnen 6 weken na ontvangst van je nieuwe kaart - welke je binnen gemiddeld drie werkdagen ontvangt. Vraag aan jouw vervoerder hoe je kunt reizen totdat je de vervangende kaart hebt.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, ik heb ondertussen een nieuwe aangevraagd en ik ga proberen mijn €11 terug te krijgen want het kan niet mijn schuld zijn dat de kaart kapot is.
Toch vind ik het nog steeds vreemd dat ik wel kon inchecken, maar niet uitchecken. Je zou toch verwachten dat als de kaart kapot Is dat je er dan helemaal niks meer mee kan,ook niet inchecken.
Overigens was mijn informatie niet helemaal onjuist, het was alleen een beetje onhandig omschreven waardoor het op meerdere manieren op te vatten is.