waarom kost een treinticket bij NMBS meer als je op een traject tussendoor je reis onderbreekt (via ticket)?

ik treinde net van Aalst naar Gent maar wilde nog even afstappen in Wetteren voor een boodschap. Hoewel Wetteren tussen Aalst en Gent ligt, en je er in dat traject dus sowieso passeert (en het is ook een vaste tussenstop) moest ik meer betalen. Ik moest nl. een via-ticket nemen.
Dat begrijp ik nu wel als ik bv. van Aalst naar Gent zou rijden via Brussel of zo, omdat ik dan meer kilometers afleg. maar voor eenzelfde traject begreep ik die logica niet.

3.2K

Antwoorden (1)

Ik ben al wat langer met dit euvel bekend.
Daarom heb ik in eerste instantie alleen een reactie geschreven waarin ik het probleem nader toelicht.

Ik ben bang dat het juiste maar onbevredigende antwoord slechts kan zijn dat een treinreis met onderbreking onderweg per definitie duurder is, domweg omdat het zo in de Vervoersvoorwaarden staat.

Sinds ongeveer 2005 is namelijk (opnieuw) expliciet in deze vervoersvoorwaarden van de NMBS bepaald dat voor het tarief van een Via-biljet de prijs eerst voor elk gedeelte apart bepaald wordt waarna de bedragen van deze losse reizen opgeteld worden (wat vanwege het ‘degressief’ karakter van het kilometertarief duurder uitpakt). Voordien was reisonderbreken langs uw normale reisweg een tijdlang zonder meerkosten mogelijk, mits bij aankoop vermeld.

Uiteraard is dit nadeel bij bus, tram, en metro ook aanwezig, maar juist bij de spoorwegen geldt vaak dat de kilometerprijs bij langere reizen geleidelijk afneemt, en dat voordeel wordt niet vaak doorkruist door een beperking op “reisonderbreken” (zolang de reis maar binnen een dag voltooid wordt). Over een internationale treinreis mag je meestal zelfs twee maanden doen.
Maar in België en ook in Frankrijk ligt hier een probleem.

Drie reizigers- en consumentenverenigingen hebben dit in juni 2015 in een gezamenlijke brief aan de Gedelegeerd Bestuurder (president-directeur) van de NMBS mede aan de orde gesteld:
“De NMBS is een van de weinige spoorwegmaatschappijen waar een reiziger zijn reis niet mag onderbreken. Dit verbod op reisonderbreking is absurd. Het valt immers nauwelijks te controleren en het is dan ook in de feiten discriminerend voor reizigers die wel een rechtstreekse trein genomen hebben ten opzichte van de overstappers die tijdens een tussenstop wel even iets nuttig kunnen doen. Door dergelijk verbod wordt de trein onnodig onaantrekkelijk gemaakt voor ketenverplaatsingen.
Bovendien valt dit verbod eveneens moeilijk te rijmen met het beleid van de NMBS om in de grotere stations allerlei voorzieningen aan te bieden. Strikt genomen mogen overstappers daar volgens deze regel geen gebruik van maken want zij moeten de eerste aansluitende trein nemen.”

Over de voorgeschiedenis nog iets in de vorm van een reactie.
Bordensteker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Wat betreft de voorgeschiedenis:
“Reizigers met een gewoon biljet hebben trouwens ook geen recht meer op een goedkope reisonderbreking (in tegenstelling tot vroeger). Als je een reisonderbreking vraagt (nu met via-biljet) dan betaal je gewoon de som van beide trajecten.”
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=74570#p74570 “Het fijne aan het Via-biljet was precies dat je zowel voor wat vroeger reisonderbreking genoemd werd, als voor de afwijkende reisweg, kon vermijden om 2 keer instapgeld te betalen. Een jaar of drie geleden* heeft de NMBS echter om een of andere reden _opnieuw_ beslist om gewoon de prijs van beide deeltrajecten (dus met 2 maal instaprecht) op te tellen.
Maar dit is uiteraard een dovemansdiscussie. Samengevat: zolang de NMBS de reglementering niet aanpast, mag het niet, en ben je een grijsrijder. Of je dat nu leuk vindt of niet...” (Deze bron is van augustus 2008, dus de berekeningsmethode van een Via-biljet is dan omstreeks 2005 in voor de reiziger nadelige zin door de NMBS veranderd. Deze auteur “Overweg13” is zeer goed op de hoogte.
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=76780#p76780 Nog wat meer opmerkingen over hetzelfde onderwerp:
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=52550#p52550
liveisgreat
8 jaar geleden
als ik het goed begrijp uit die laatste bron mag je met een treinkaart (zoals Railpass?) wél je reis onderbreken.
de logica is niet te begrijpen toch...
het zou inderdaad klantvriendelijker zijn dat je bij een langere treinrit (maar ook gewoon als je honger hebt), even iets kan eten in een tussenstation. goed voor de horeca en goed voor de reiziger.
en dat je niet tussendoor mag uitstappen op hetzelfde traject is helemaal te gek. Hoezo "opstaprecht"? waarvoor dient dat dan? Om de sleet aan de trappen om op te stappen te vergoeden?
Treinverkeer is veel duurder dan busvervoer (voor een busrit naar Aalst betaal ik 1.40 €; voor hetzelfde traject per trein 5 €). Hoewel onze regering de kaart van de auto trekt en de prijs van het openbaar vervoer per bus/tram fors heeft verhoogd (40%) is de trein dus nog altijd meer dan 3 keer zo duur. Je bent er natuurlijk ook sneller mee op je bestemming en het is comfortabeler.
Maar ik kan theoretisch wel tussendoor van de bus stappen, onderweg iets eten en dan met hetzelfde ticket verder rijden (zolang op de eindbestemming de tijdslimiet niet overschreden is (vroeger 120 minuten voor lange afstandreizen, dank zij onze nieuwe regering nu 60 min,)).
De overheid wil de trein ook "fors duurder" maken, dus veel verbetering is niet te verwachten. In plaats van iets te doen aan de stiptheid en klantvriendelijkheid van de regelgeving, kijkt me alleen naar de kosten. Terwijl de indirecte kost van een trein veel lager is dan van een auto (tenminste als men het spoornet geregeld onderhoudt, nu dringt een inhaalbeweging zich op).
NMBS is nu alles welbeschouwd niet meteen de meest klantvriendelijke organisatie, heel log en ouderwets (en dan bedoel ik niet alleen de accomodatie). Al zou men wel een goed en modern personeelsbeleid hebben, ieder die ik ken die er werkt, werkt er graag. En in de reclamecampagnes doet men ook alles om de trein een "sexy" en hedendaags imago te bezorgen.
Ik herinner me nog dat ik na de begrafenis van mijn moeder (en na een heel helse drukke periode) met mijn dochtertje op de trein zat en een boete kreeg omdat haar Gopass 1 dag vervallen was. Oké regels zijn regels maar sowieso is het al gek dat op gopassen, railpassen enz... een einddatum staat. Bovendien mag toch een beetje menselijkheid, ik had het overlijdensbericht bij me maar het was helaas een dienstklopper die conductrice :-). Naar de klantendienst geschreven maar ook dat had geen zin.
Bordensteker
8 jaar geleden
Even verduidelijken: een Treinkaart is het Vlaamse woord voor wat in Nederland een treinabonnement heet.
(En een papieren kaartje voor een enkele reis of een ‘retour’ heet een Biljet!) Een Treinkaart geeft om het eenvoudig te stellen onbeperkt reisrecht op de gebruikelijke reisweg tussen de op de kaart aangegeven stations. Uiteraard kun je dan ook kortere stukjes reizen, en dus is uw reis onderbreken ook geen probleem. Maar een Rail Pass of Go Pass is iets heel anders.
Dat zijn tienrittenkaarten* aan gunsttarief zonder afstandbeperking, d.w.z. je kunt overal reizen, maar wel alleen één enkele niet-onderbroken reis langs de gebruikelijke reisweg tussen de door jezelf voor die rit uitgekozen en vooraf ingevulde twee stations. Zonder reisonderbreking, dus voor een langere afstand zelf drinken en boterhammen meenemen voor onderweg, want je mag ook bij overstappen geen trein voorbij laten gaan.
Voor een omweg vul je twee regels in, en voor je terugreis is ook een aparte regel nodig. Ze zijn één jaar geldig en niet persoonsgebonden.
* Voor jongeren bestaat er zelfs een “Go Pass 1”, voor één enkele reis dus. Go Pass 10: Tien reizen voor jongeren tot 26 jaar, enkele reis in 2de klas in heel België, binnen één jaar, aan een totaalprijs van € 51. Niet persoonsgebonden. Go Pass 1: Voor jongeren tot 26 jaar één enkele reis in 2de klas in heel België voor de standaardprijs van € 6. Rail Pass: Tien reizen binnen één jaar voor reizigers zonder leeftijdsbeperking aan een totaalprijs van € 76 (2e klas) of € 117 (1e klas). Niet persoonsgebonden. Er bestaan ook tienrittenkaarten voor één en hetzelfde traject, en seniorenbiljetten, kortom: deze mini-selectie is niet volledig: er zijn zeer veel verschillende tariefformules. Bron: Reizigersgids - Reisformules en diensten (PDF)
http://www.belgianrail.be/nl/klantendienst/~/media/D1387D3C3D974187924106AE5F805455.ashx
liveisgreat
8 jaar geleden
ah, oké, de logica ivm treinkaarten is duidelijk. Aan de andere kant: treinkaarten is ook een goedkoper manier van vervoer, dus hier verzaakt men dan blijkbaar aan het opstaprecht. Maar goed, ik zal ze niet op ideeên brengen waarbij je bij aankoop van een treinkaart zou moeten aangeven of je ooit beogen zal je reis te onderbreken.
voor de andere tickets en kaarten wordt er louter financieel geredeneerd, om zo het opstapgeld te incasseren of meer zelfs, je een nieuw ticket in je nek te draaien omdat je niet snel genoeg bent overgestapt.
als ze dan toch zo strikt zijn op reizigers kunnen ze zich beter eerst eens inspannen om hun dienstverlening te verbeteren en de aansluitingen op elkaar af te stemmen. met andere woorden vindt men het doodnormaal dat je je "reis onderbreekt" als de trein waarop je moet overstappen te laat is, afgeschaft of totaal niet afgestemd qua uur op de trein waarmee je toegekomen bent. Ik heb al op stationnetjes een uur moeten wachten omdat de trein waarop ik moest overstappen bv. net enkele minuut vertrok voor de trein waarmee ik was aangekomen er arriveerde.
Niks geen cafetaria, station gesloten, ver van het centrum enz... Bij lente en goed weer is dat al bijj al geen ramp. In de winter of bij regen is dat wat anders.
Sowieso is het not done dat men in dat geval stationsgebouwen afsluit en zelfs wachtlokalen zonder loketten niet opent (zoals bv. het geval is in Wetteren richting Gent: het wachtlokaal voor de trein richting kust is bijna altijd gesloten, gelijk welk weer het is) of zelfs niet voorziet. Zou wel mogen voor de prijs die men vraagt.
(BTW Bij die gesloten stationsgebouwen word je dan geacht je vervoerbewijs aan een machine te kopen maar zeer vaak zijn deze stuk. Maar dit is nog een ander verhaal natuurlijk...)