Wat is goedkoper: de strippenkaart of de OV chipkaart?

Ik reis voor mijn werk elke dag 11,4 kilometer met de stadsbus in Utrecht naar mijn werk.
Ik woon aan de rand van de stad en werk aan de andere kant van de stad.
Dat kost elke dag 3 strippen heen en drie strippen terug en dus ongeveer 15 euro per week.
Nu weet ik helemaal niets van de OV chipkaart maar zie in de bus wel de problemen en daarom heb ik me er nog niet in verdiept.
Mijn vraag is: is in mijn geval de strippenkaart of de OV chipkaart het voordeligste reizen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt er ooit wel eens iets nieuws dat goedkoper is?
Al die nieuwe techniek heeft weer veel geld gekost.
En wie gaat dat betalen? Jij, ik en iedereen die met het openbaar vervoer reist.

Het beste antwoord

Je kunt dat zelf bekijken op de reisinformatiesite in de bron. Voer je startpunt en eindpunt in, en in het volgende scherm kun je klikken op 'uitgebreide prijsinfo' om ook de prijs met OV-chip te bekijken.

Ik heb het overigens zelf eens geprobeerd met een reis van Utrecht West naar de Uithof (drie strippen). Bij die reis kwam ik uit op maximaal 2,40 met strippen (als je een duur kaartje in de bus koopt!) en 2,47 met chipkaart.

Dat scheelt niet zoveel. Maar als je een 15 strippenkaart (1,52 per rit) of 45 strippenkaart (1,50 per rit) gebruikt, scheelt het wél veel.

Persoonlijk vind ik 2,47 euro ook wel érg aan de prijs voor een stadsrit binnen Utrecht.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mijn voorbeeldrit zou met chipkaart dus in plaats van 15 euro per week, bijna 25 euro per week kosten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een abonnement is het voordeligst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Ik begrijp de plus niet zo, want het is totaal geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kaartjes of OV zijn altijd duur als je de gehele week moet reizen dus kies je voor een abonnement
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik de vraag goed lees, wordt er gevraagd:
Wat is goedkoper: de strippenkaart of de OV chipkaart?
Misschien wil de vraagsteller wel geen ééns abonnement.
Dus eigenlijk geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je abonnement is ook een OV-kaart
paulus811
14 jaar geleden
maar geen ov CHIPkaart
De OV-Chipkaart is het voordeligst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet precies te zeggen.
In principe mag je er van uit gaan dat het reizen met een OV kaart niet duurder is dan met een strippenkaart. Dat heeft de overheid ons beloofd.
Met de OV kaart betaal je per kilometer en dat kan in vele gevallen goedkoper uitpakken
Met de strippenkaart betaal je per zone en dat kan weer ongunstig uitpakken. Hangt dus van de situatie af.
Wil je het in jouw geval precies weten, vraag dan een collega die dezelfde reis volbrengt met een OV kaart, na de reis even te contrioleren hoeveel de reis gekost heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ov want strippekart bestaat zeer snel nergens meer en is dan waardeloos
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK vind een abonnement het voordeligst.
Mijn dochter gaat elke dag met de bus heen en weer met een abonnement.
En kan wel 100 keer per dag in en uit stappen zonder 1 cent extra uit te geven.
En met een ov kaart moet je volgens mij elke keer instap tarief betalen.
Niet elke keer als je in en uit stapt, maar als je bv een uurtje gaat winkelen en je stapt weer in de bus/tram dan moet je volgens mij weer instap tarief betalen.
Dus als je s óchtens naar je werk gaat en je hebt 2 of 3 of wat dan ook bussen/trams nodig dan betaal je natuurlijk 1 keer instaptarief, maar als je s'midags weer terug moet betaal je weer instap tarief.
En met een abonnement betaal je geen instap tarief, al ga je honderd keer op en neer op een dag heen en weer.
Als je 15 euro per week uit geeft is meer als 60 euro per mnd en een twee zone abonnement kost ongeveeer 45 euro per mnd.
En daar kan je ook echt 7 dagen per week 24 uur per dag mee reizen.
Aan de hand van je strippen ga ik er van uit dat je 2 zone nodig hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Krijg je trouwens geen onkosten vergoeding van je werk gever ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij 9292ov.nl kun je het tarief opvragen voor jouw route en daarmee berekenen of er prijsverschil is. Bovenop dit tarief komt 7.50 per 5 jaar voor de kaart, maar dat is verwaarloosbaar als je de kaart dagelijks gebruikt