Als het regent, dan brengt de snelrijdende trein veel lucht in werveling door de vele wielen en de niet erg gestroomlijnde onderkant van de trein. Op de spoorbaan ligt veel remstof van de schijfremmen van moderne reizigerstreinen en de remblokken van goederentreinen. Schijfremmen van uw auto geven al best veel vies stof op uw velgen, en een trein heeft heel veel remmen!
Die wervelende lucht maakt een fijne nevel met op de spoorbaan liggend remstof (en uit de vanouds nog grotendeels open wc-stortpijpen gevallen, opgedroogde en later met schoon regenwater opnieuw aangemaakte uitwerpselen-modder, over “rem-sporen” gesproken ...). Die sproeimodder-viezigheid komt o.a. op de zijkant terecht, waar een deel van het vuil er niet netjes weer afdruipt.
Ook is er bij een elektrische trein een stroomafnemer die steeds een klein beetje slijpsel van de koolstrippen bovenop de stroomafnemer laat verwaaien, samen met een heel klein beetje slijpsel van de “rijdraad” van de bovenleiding. Dat is een niet-gesmeerd contact en daar komt dus permanent stof vanaf. En bij vonkvorming ook echt kleine stukjes gloeiend koolstof. Ook dat stof speelt zoals hierboven uitgelegd later weer een rol als het regenweer is. En tijdens regenweer wordt zulk anders over het dak van de trein en de omgeving wegwaaiende stof vermengd tot een vieze nevel en van het dak af lopende waterige vuiligheid. Er hangen namelijk dikke druppels aan die stroomdraad, waardoor de er langs vegende stroomafnemer bij regen een soort grote vuiligheidsproeier wordt. Ook door deze vieze douche wordt de trein steeds vuiler.
Om het vuil van de treinen af te wassen zijn er wasinstallaties, vergelijkbaar met een auto-wasstraat. Veel van dat wassen dient ’s nachts te gebeuren, maar bij vriezend weer zijn die wasinstallaties vaak enkele nachten achtereen niet in bedrijf.
Tenslotte is er ook nog de invloed van dagen waarop de treindienst erg verstoord is geweest. Het eerste wat dan niet meer goed lukt is ’s nachts treinen volgens het vastgestelde schema door de wasinstallaties rijden. Zelfs als je nog niet met acute tekorten aan bevoegd personeel zit, dan nog staan er na een verstoring bijvoorbeeld links en rechts allerlei recent nog gewassen treinen klaar om opnieuw gewassen te worden, terwijl er elders écht vervuilde treinen niet aan de beurt komen doordat ze op het verkeerde station of in de verkeerde rij opgesteld staan.
En dán gaat het vervuilde exterieur van de treinen ineens heel erg opvallen!