hoeveel trams rijden er op een gemiddelde dag in een Nederlandse stad ?

hoeveel trams bevinden zich eigenlijk op 1 spoorlijn ? en hoeveel rijden er gemiddeld rond dan in een gemiddelde grote NL stad zoals Rotterdam, Den Haag, Amsterdam ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ik heb cijfers van Amsterdam in 2011 en 2012, en van Rotterdam in 2011.

Amsterdam had in 2012 16 tramlijnen en 3 metrolijnen (metrolijnen 53 en 54 even samen genomen).
In de ochtendspits reden er 159 ‘dienstwagens’ op de tramlijnen (variërend tussen 4 en 16 per lijn), en 37 metrotreincombinaties (tussen de 11 en 14 per lijn).
Overdag werden er dat 152 (tussen de 5 en 12 per lijn) en 28 op de metro (8 à 11).
In de avond liep dat terug naar 95 (4 à 9) resp. bleef het 28 op de metro.
Op zondagmiddag 141 (5 à 15) en 28 (6 à 11).

De aantallen dienstwagens per lijn verschillen flink tussen de diverse lijnen. Je moet je daarbij realiseren dat het aantal dienstwagens afhangt van zowel de frequentie (om de hoeveel minuten een tram) als de lijnlengte (want een twee keer zo lange lijn behoeft twee keer zoveel wagens). En ook van de vlotheid van het verkeer op die route.
Wat niet iedereen opvalt, is dat je bij één enkele reis van beginpunt naar eindpunt alle andere dienstwagens van die lijn tegenkomt. Bij een dienstinterval van 10 minuten zie je al rijdend gemiddeld elke vijf minuten een tegenligger van dezelfde lijn verschijnen.
Voorin de tramwagen is het dienstwagennummer van die bepaalde wagen op een soort flipoverbordje van buitenaf zichtbaar. Hoe die nummers elkaar opvolgen na het inrukken van een aantal wagens zoals aan het eind van de middagspits weet ik dan weer niet.

De aantallen van 2011 zijn ongeveer hetzelfde, alleen waren er overdag tussen de spitsen iets meer trams op het net.

In Rotterdam bediende de RET in 2011 8 tramlijnen. De ochtendspits telde 99 wagens (6 à 22 per lijn), overdag werden het er 100 (7 à 20), in de avond 38 (3 à 9) en op zondag 66 (5 à 13). Van metro, RandstadRail, en de andere grote steden heb ik geen gegevens.

Bron: maandblad Op de Rails van de Ned. Ver. van Belangstellenden in het Spoor- en Tramwegwezen (NVBS), nummers 2011-1 resp. 2012-2.

Toegevoegd na 9 minuten:
Op de drukste momenten dus gemiddeld bijna 10 per lijn in Amsterdam, en 12,5 per lijn in Rotterdam.
Bordensteker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+je voor het speurwerk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank voor de informatie !