Mag je een taxichauffeur verplichten de navigatie op kortste route te zetten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Over het algemeen gebeurt dit al. Je kunt namelijk gewoon meekijken met de taxichauffer. Mocht hij een extra stop inlassen, dan kun je vragen waarom hij dit doet. Je kunt ook altijd je eigen navigatie op je telefoon aanzetten, om een indicatie van de tijd / afstand te krijgen!
Cryofiel
9 jaar geleden
Het is maar de vraag welke route je wilt: de kortste, de snelste, of de goedkoopste. Dat kunnen in principe drie verschillende routes zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Cryo
Ik was me er niet van bewust dat de tijd ook meespeelde in het tarief.
En dus dacht ik dat kortste == goedkoopste..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een combinatie van tijd, afstand, starttarief en prijs per kilometer
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor zover ik weet, wordt de ritprijs bepaald door het starttarief en het aantal kilometers, de tijd dat je het wachten in de file betaalde is voorbij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op 15 oktober 2011 is een nieuw tariefsysteem voor taxi’s gestart. Hoewel de gemiddelde prijzen voor een gemiddelde rit gelijk blijven, bepaalt in dit systeem niet alleen de gereden afstand maar ook de tijdsduur van en taxirit de prijs. Klanten krijgen na afloop van de taxirit voortaan een geprinte bon. Op deze bon staat hoe de ritprijs is opgebouwd, welke taxiondernemer hem heeft vervoerd en waar hij terecht kan met eventuele klachten. Met de nieuwe maximumtarieven blijft de gemiddelde prijs van een gemiddelde taxirit gelijk aan de huidige prijs. Ritten die sneller dan gemiddeld worden gereden worden iets goedkoper voor de klant. Vertraagde taxiritten worden iets duurder. Zo wordt het risico van vertraging beter verdeeld tussen ondernemer en klant.
Cryofiel
9 jaar geleden
Het ligt eraan wat je onder 'kort' verstaat: zo weinig mogelijk kilometers, of zo weinig mogelijk minuten.
paulus811
9 jaar geleden
Je kunt een taxichauffeur niet eens verplichten om een navigatie te hébben!

Antwoorden (2)

Je kunt het hem vragen. Niet verplichten. Hij is de dienstverlener en bepaalt de voorwaarden waaronder hij die dienst uitvoert. Wenst hij niet akkoord te gaan met jouw vraag, dan staat het je vrij gebruik te maken van een andere dienstverlener.
Computoon
9 jaar geleden
Volgens de Algemene Voorwaarden voor Taxivervoer is de vervoerder (de taxichauffeur) verplicht de reiziger naar de bestemming te brengen volgens de voor de reiziger gunstigste weg hetzij via de snelste dan wel economisch voordeligste route. De taxichauffeur is dus verplicht de voor jou voordeligste route te rijden.

Wel staat in de voorwaarden het volgende vermeld: "tenzij de reiziger of de meldkamer/centrale nadrukkelijk verzoekt of opdracht geeft om langs een andere route te rijden." Als jij dus aangeeft via de kortste route te willen, ongeacht of dat wel of niet goedkoper is, dan zal de taxichauffeur daar gehoor aan moeten geven.

Let op! In de praktijk kan het zijn dat de taxichauffeur hier geen gehoor aan geeft, maar in de meeste gevallen is de kortste route niet de goedkoopste voor jou (de taximeter loopt op tijd; afstand weegt wel mee maar minder).