Is het extra jaar OV vergoeding van DUO een lening of een gift?

"Je krijgt voor de bachelor 3 jaar beurs en voor de master 1 jaar. Daarna kun je nog 3 jaar lenen en 1 jaar reizen. Volg je een studie die langer duurt? Dan krijg je extra beurs. Je moet al je studiefinanciering binnen 10 jaar opgebruiken."

Is die 1 jaar reizen een lening of een gift?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Gift, mits je diploma behaalt. De ov kaart wordt alleen als je je diploma niet haalt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het stapt uit de tijd dat de OV kaart duur ook zeven jaar was. Dat is pas sinds 1,5 jaar ingekort (als bezuiniging), tot niet zo lang geleden kreeg elke student dus 7 jaar recht op OV studentenkaart, en vier (soms 5) jaar StuFi. Hierbij werd er wel een uitloopjaar toegekend, omdat vrijwel alle studenten minstens een jaar uitlopen. Overigens krijg je 5 jaar stufi enkel als de master twee jaar duurt. Het OV recht kan je buiten je stufi om krijgen door een nullening aan te gaan, oftewel je vraagt bij DUO een lening van 0 euro aan.
Bij mijn beste weten werkt het nu zo (bel anders even met de DUO voor alle zekerheid), maar het verandert regelmatig. Dus als je straks vijfde- of zesde jaars student bent, kan het best zijn dan de regels dan weer veranderd zijn en je dus geen recht meer hebt op de OV kaart.