Mag ik van de voorgestelde route door de NS afwijken, en tussentijds uitstappen?

IK wil van duiven naar Schiphol, maar ik hoe pas 's avonds op Schiphol te staan, Zou ik dan ook 's morgens uit duiven mogen vertrekken, van de door de NS voorgestelde route afwijken, en van duiven via Arnhem naar Amsterdam te gaan. Om later die dag mijn reis te vervolgen naar Schiphol?
Ik maak gebruik van een dagretour van de NS spoordeelwinkel

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Als je via een andere route wil reizen dan de NS reisplanner opgeeft dan kun je een zogenaamd "Via-kaartje" kopen. In jouw geval dan een kaartje Duiven - Schiphol via Amsterdam Centraal. Uiteraard is dit kaartje wel duurder (je maakt immers een langere reis dan de snelste route Duiven - Schiphol via Amsterdam Zuid).

Als je op de terugreis wel de kortste route van Schiphol via Amsterdam Zuid naar Duiven neemt ben je goedkoper uit als je voor je heen en terugreis twee losse enkele reizen koopt (enkele reis Schiphol - Duiven €18,16 / Duiven - Schiphol via Amsterdam Centraal €19,26).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Bij reizen met NS gaat het om de 'gebruikelijke reisweg'. Dat is meestal (maar niet altijd in kilometers) ook de kortste.

Tussentijds uitstappen mag altijd (zonder uitchecken en weer inchecken) maar alleen zolang de trein 'in dezelfde richting rijdt'. Heb je nog een 'gewoon papieren retour' dan mag je dat op die manier niet gebruiken want je rijdt dan om.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je hier toevallig een bron voor?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En wat gebruikt de NS voor de gebruikelijke reisweg? is dit de weg die 9292.nl aangeeft?
Computoon
9 jaar geleden
"Reisroute: het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt. Daarnaast is het toegestaan over een in tariefeenheden korter traject te reizen of
over een traject waar minder behoeft te worden overgestapt. Met uitzondering van de in de Jaardienstregeling vermelde gevallen geldt dat het vertrek- of bestemmingsstation
niet voorbij mag worden gereisd." http://www.ns.nl/media/ros/pdf/Voorwaarden_reizen_op_saldo.pdf Of deze:
"Reisroute
Het NS-treintraject waarlangs de
bestemming in reistijd het eerst wordt
bereikt. Daarnaast is het toegestaan over
een in tariefeenheden korter traject te
reizen of over een traject waar minder
behoeft te worden overgestapt. Met uitzondering
van de in de Jaardienstregeling
vermelde gevallen geldt dat het vertrek-
of aankomststation niet voorbij
mag worden gereisd."
uit: Algemene Voorwaarden
Voor het vervoer van Reizigers en Handbagage Geldig vanaf 5 juli 2013
van de Nederlandse Spoorwegen (avr -ns)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Treinkaartjes bestaan niet meer!
Computoon
9 jaar geleden
jawel, de weggooivariant met chip.