zijn er nog AKI overwegen in Nederland?

Vroeger had je zo spoorlijn zonder slagbomen met alleen rood ligt en een bel dat een AKI overweg heet. Nou zijn zo goed als alle aki overwegen vervangen. Maar mijn vraag is zijn/is er nog een AKI overweg in nederland?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ja, er zijn er nog een kleine twintig.

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Automatische_knipperlichtinstallatie is te lezen:

"Automatische knipperlichtinstallatie

De automatische knipperlichtinstallatie (AKI) is een beveiliging voor overwegen in Nederland die vanaf april 2007 bijna niet meer gebruikt wordt.

(...)

Verdwijnen

Omdat bij een met een AKI beveiligde overweg, door het ontbreken van overwegbomen, een 10 keer grotere kans op ongelukken is[1], heeft de Nederlandse overheid besloten deze om te bouwen tot mini-AHOBs die wèl (korte) overwegbomen hebben. Van 2001 tot en met 2007 zijn alle 600 AKI's in Nederland tot Mini-AHOB omgebouwd en enkele opgeheven. Dit is gebeurd in het AKI-AHOB-ombouwprogramma van ProRail.

(...)

Een kleine twintig AKI's in Nederland zullen blijven bestaan omdat de overwegen te breed zijn voor overwegbomen (haven- of industriegebieden) of omdat ze niet van ProRail zijn (museumlijnen)."
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je info.

Andere antwoorden (1)

Daarnaast bestaan er ook nog een aantal AKI's op plaatsen die niet toegankelijk zijn voor het "gewone" publiek maar alleen voor verkeer op een spoorterrein. Zo liggen er nog 10 AKI's op rangeeremplacement Kijfhoek (bij Zwijndrecht) en één tussen Den Haag Centraal en Den Haag Hollands Spoor.