Wanneer gaan treinen op de HSL daadwerkelijk 300 (250) kilometer per uur rijden?

De maxixmumsnelheid op het spoor tussen Schiphol en Rotterdam voor de Thalys (en de Fyra) is 300 (250) kilometer per uur. Maar wanneer gaan ze ook echt met die snelheid rijden (i.p.v. circa 160)? Op de site van de HSL staat dat je met 300 kilometer per uur naar België en Frankrijk kan. Dat is dus niet waar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met een bepaalde formule waarin tijd en afstand een rol spelen, kwam ik erachter dat de Thalys toch niet met 300 km per uur gaat.

Antwoorden (2)

Het kan wel, maar is vooralsnog niet ingepland in de dienstregeling. Wanneer de Thalys vertraagd is, is de trein wel in staat deze snelheid te halen. In de toekomst is het wel de bedoeling dat de Thalys standaard deze snelheid gaat rijden, zodat de reistijd tussen Schiphol en Parijs slechts iets meer dan 3 uur zal bedragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
THALYS rijd al gewoon circa 300km/h.
IC Direct rijd 160km/h en dat word niet hoger omdat de locs dat maar max aankunnen..