Een bus kan een verkeerslichten sneller laten switchen... Maar welke aparatuur gebruikt deze daarvoor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (2)

De bussen beschikken over een systeem dat communiceert via draadlussen in het wegdek. Een ouder systeem dat nog steeds gebruikt wordt heet Vetag. (Vehicule Tagging)

Toegevoegd na 9 minuten:
Op de foto is het wigvormig deel de antenne die onder de bus gemonteerd wordt, op het kastje stel je lijnnummer en routenummer in. De verkeerslichten reageren dus alleen op bussen die de juiste code uitzenden!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De apparatuur die bussen hiervoor gebruiken verschilt per vervoersmaatschappij. De techniek die vandaag de dag in Nederland veruit het meeste wordt gebruikt, is KAR. KAR staat voor korte afstands radio. Bij het naderen van een VRI (= verkeersregelinstallatie) meldt de bus zich in door middel van het verzenden van een KAR-bericht. Zo'n bericht is een pakketje data dat de bus automatisch verstuurt bij het passeren van een bepaald punt waarvan de coördinaten zijn voorgeprogrammeerd in de bus. In het KAR-bericht staan gegevens als het lijnnummer, de vervoersmaatschappij, het voertuignummer, maar ook het fasecyclusnummer (de richting op het kruispunt) waar de bus prioriteit op wil hebben. Ook kan het KAR-bericht informatie bevatten over of de bus te laat, op tijd of te vroeg is volgens dienstregeling. Het KAR-bericht wordt ontvangen door de VRI. Het regelprogramma in de VRI bepaalt vervolgens op grond van de gegevens in het KAR-bericht of de bus prioriteit krijgt en hoeveel. Dat laatste kan in verschillende niveau's. Bij het passeren van de stopstreep meldt de bus zich uit met een tweede KAR-bericht, zodat de VRI weet dat hij het verkeer weer volgens de normale cyclus mag afhandelen.
Ook hulpdiensten, wanneer ze met optische en geluidssignalen rijden, maken gebruik van KAR. Zij krijgen van de VRI de hoogste prioriteit. Dat betekent dat alle conflicterende richtingen die op dat moment groen hebben, direct worden afgekapt, waarna de richting waar het voorrangsvoertuig gebruik van maakt, groen krijgt.