Waarom moet er minimaal €20 op je OV-Chipkaart staan om met de trein van NS te reizen?

Ik heb wel gelezen dat er minimaal €20 op een OV-Chipkaart moet staan, maar waarom?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
23.9K

Antwoorden (3)

Dat is een soort van "Safety Net" van en voor de NS, zodat mensen niet zo gauw reizen maken die meer kosten dan het tegoed wat zij op hun ov-kaart hebben staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Anders zou je voor niets hebben gereisd als je 'vergeet'/vergeet uit te checken. Men heeft waarschijnlijk een bedrag genomen dat de lengte van de gemiddelde reis dekt en dat is wat verder dan het eerstkomende station.
Computoon
10 jaar geleden
Het instaptarief om de treinreis bij NS te beginnen is (zonder korting) 20 Euro. Er wordt dus 20 Euro afgeschreven op je OV-chipkaart bij inchecken, dus dat bedrag moet er dan wel opstaan. Bij uitchecken wordt het werkelijk bedrag berekend en verrekend op de OV-chipkaart. NB Vergeet je uit te checken, dan ben je dus 20 Euro kwijt.....

NB Als je een kortingskaart hebt (voor bijv. daluren) , dan is het bedrag lager nl 10 Euro.

Op de site van NS vind je verder alle details.

Toegevoegd na 26 minuten:
NB De maximumprijs voor een directe (dus zonder omweg) enkele reis binnen NL is momenteel € 25,40 (Indien 40% korting: € 15,20). De instaptarieven zullen hier (mede) op gebaseerd zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Nee, dan ben je aan het frauderen. Je bent verplicht uit te checken. Na meer dan twaalf keer vergeten uit te checken zal de ov-chipkaart niet meer functioneren en moet je naar een servicebalie van het ov.