Hoe maak ik nu gebruik van het openbaar vervoer?

Ik maak nooit gebruik van het openbaar vervoer. Denk dat het inmiddels al zo'n 30 jaar geleden is dat ik er gebruik van heb gemaakt. Lees allemaal dingen over chipkaarten en zo en snap er niks van.
In september moet ik gebruik gaan maken van het openbaar vervoer in Amsterdam (eenmalig gelukkig), maar hoe werkt dit nu. Kan ik gewoon nog een kaartje bij de chauffeur kopen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
In September??? En daar ben je nu al de voorbereidingen voor aan het treffen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen voorbereidingen, maar ik had echt geen flauw idee hoe het vandaag de dag allemaal werkt.
Ik zou er toch wel uitgekomen zijn, maar het leek me de moeite wel waard om er een vraag van te maken. Er zullen er heus wel meer zijn zoals ik.

Het beste antwoord

Ga je met de bus, tram of metro?

Het is heel simpel als je met de bus of tram gaat. Je loopt idd naar de chauffeur of conducteur en vraagt om een kaartje. Deze zijn 2,60 per uur. Ik weet niet of je ook weer terug moet met het openbaar vervoer, want dan kan je beter een 2 uur kaartje kopen (5,- scheelt 0,20 cent als je losse uur kaartjes zou halen)

Met de metro is het ook niet zo moeilijk hoor, maar dan moet je je kaartje in een automaat halen..

Niet vergeten in en uit te checken!

Toegevoegd na 22 seconden:
*uit een automaat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja dat kan. Stippel je route uit op Connexxion. dat is verreweg het makkelijkste. Een digitale timetabel van postcode tot postcode.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met dat kan bedoel ik het kaartje kopen bij de conducteur of de chauffeur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In amsterdam kan er gewoon nog een kaartje bij de chauffeur gekocht worden, misschien toch verstandig om even op google ov chipkaart in te typen voor t geval je over een tijdje nog een keer moet want de strippenkaart zal niet zo lang meer bestaan ben ik bang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, maar het is gelukkig echt eenmalig
Wil je met de trein reizen, koop dat een kaartje bij het loket of bij de kaartjes automaat.
Als je in amsterdam met de tram of bus wil reizen kan je een papieren chipkaartje kopen bij de chauffeur, alleen is dit tegenwoordig erg prijzig. Je betaalt dan € 2,60 voor een kaartje waarmee je één uur kan reizen.
Beter is het als je een strippenkaart koopt, dit is voordeliger. Deze worden verkocht bij kiosken, supermarkten, AKO, Bruna, etc.
Wil je in Amsterdam met de metro reizen, dan is een OV-chipkaart nodig.
Je kan een papieren chipkaart kopen bij een automaat in het metrostation, voor eenmalig gebruik. Ook kan je een anonieme chipkaart kopen als je hem wat vaker wil gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallig ben ik afgelopen weekend in Amsterdam geweest. In de tram kun je nog een maand gebruik maken van een strippenkaart. Maar je kan altijd een eenmalige ov-chipkaart kopen in de tram.
Er zijn trouwens een heleboel verkooppunten voor een eenmalige ov-chipkaart.