Je kunt Nederlandse studiefinanciering aanvragen voor een studie in het buitenland. Doe dit 3 maanden van tevoren, maar liefst nog eerder. Wij zoeken dan binnen 8 weken voor je uit of je studiefinanciering kunt krijgen.
Wat moet je doen?
Controleer of je voldoet aan de voorwaarden voor studiefinanciering in Nederland.
Controleer of je voldoet aan de drie extra voorwaarden.
Maak alvast een inschatting of je recht hebt op studiefinanciering in het land van je keuze aan de hand van de algemene waarderingscriteria (.pdf) en de beschrijving van het onderwijssysteem.
Vul het formulier Aanvraag studiefinanciering buitenland hoger onderwijs in en stuur het naar DUO.
Kijk of je nog iets moet regelen voor je DigiD.
Aanvraag studiefinanciering buitenland hoger onderwijs (168Kb, pdf) zie link.
Hoelang studiefinanciering?
De meeste studies in het buitenland geven recht op 4 jaar beurs. Dit is vaak de duur van de vergelijkbare opleiding in Nederland. Daarna kun je nog 3 jaar lenen. We betalen de beurs uit als lening. Alleen als je binnen 10 jaar een diploma haalt, hoef je de beurs niet terug te betalen.

Geld of studentenreisproduct
Als je een studie in het buitenland doet, heb je niets aan je studentenreisproduct. Daarom krijg je in 2014 een ov-vergoeding van € 102,29 per maand in plaats van een studentenreisproduct. Heb je toch liever een reisproduct? Vraag dit dan aan in Mijn DUO.

Voorwaarden
Meer weten over de voorwaarden die aan jou en aan het niveau van de opleiding worden gesteld? Lees het infoblad Studeren in het buitenland hoger onderwijs.

Studeren in het buitenland hoger onderwijs (156Kb, pdf) zie link.

Financiële vergoeding is dus mogelijk, in bepaalde gevallen is ook een product in natura mogelijk.