Kan mijn ov-chipkaart ook een min bedrag hebben?

Ik heb nu sinds enige weken een chip-pasje voor 't openbaar vervoer.
Zou ik in geval van niet voldoende saldo toch kunnen reizen? Ik kan in mijn directe omgeving slecht bij een oplaadpunt komen. Bovendien zijn de oplaadpunten wel eens defect.
Ik heb één keer de laatste bus moeten missen vanwege het stomme pasje.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
46.1K

Het beste antwoord

Ik wilde eerst 'nee' zeggen, totdat ik dit las:
"Het minimumsaldo waarbij men kan inchecken is soms nihil. soms gelijk aan het instaptarief. In het eerste geval kan het reisssaldo bij het inchecken negatief worden. Ook in het tweede geval kan bij het uitchecken het saldo alsnog negatief worden, want het instaptarief is soms lager dan de maximale kosten van een rit.
Meestal is inchecken met een negatief saldo zelfs niet mogelijk voor het gebruiken van een op de kaart staande netkaart of abonnement. Wat dat betreft kan het een voordeel zijn als men aparte kaarten gebruikt voor de netkaart of het abonnement, en het op saldo reizen.
Aflossing van een schuld in de vorm van een negatief saldo is moeilijk afdwingbaar bij anonimiteit. Bij een schuld kleiner dan de kosten van de kaart plus de waarde van de producten die er verder nog op staan is aflossing echter ook in het belang van de klant."
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja i.d.d. Ik heb ook een anonieme chipkaart welke in de min staat. Aangezien ik deze toch niet weer zal gebruiken, ben ik ook niet van plan om deze aan te vullen naar een positief saldo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat denk ik niet. In geval van een persoonlijke chipkaart zul je waarschijnlijk een herinnering krijgen met de daarbij komende kosten, maar geen rente denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mag hopen dat er geen rente over is. Tja, rente kan ook andersom werken... Een soort bijkomstigheid van reizen! Ach, ik droom wel verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je snelle en heldere antwoord. Nu weet ik dat ik bij drie euro niet meteen moet opwaarderen.

Andere antwoorden (5)

Ja deze kan een min bedrag hebben. Bij het inchecken moet de chipkaart een positief saldo hebben. Wel kan het zo zijn dat er dan bij het uitchecken een negatief saldo ontstaat. Vervolgens zul je er dan wel voor moeten zorgen dat het saldo weer positief is voor je weer kan inchecken.

Toegevoegd na 13 minuten:
Tegenwoordig kun je ook automatisch opladen aanvragen. Zodra het saldo op je kaart lager is dan 5 euro wordt er automatisch een vast bedrag naar keuze opgeladen via je bank- of girorekening. Aan te vragen via www.ov-chipkaart.nl en kies voor 'automatisch opladen aanvragen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor de info. Das best een handige manier.
Je moet gewoon zorgen dat je voldoende saldo hebt, vooral als je weet dat het moeilijkk is om op te laden. Als je geen geld hebt, kun je ook geen strippenkaart kopen als dat het vervoersbewijs nog zou zijn. Gratis reizen mag nu eenmaal niet.
14 jaar geleden
Het saldo op uw OV-chipkaart moet positief zijn om te kunnen reizen. Dit omdat bij het inchecken €4 wordt afgeboekt, en u tijdelijk in de min mag staan (tot € 4) Als u uitcheckt wordt dit bedrag verrekend met wat u werkelijk aan reiskosten heeft gemaakt, en het restbedrag onmiddellijk weer op uw kaart teruggeboekt.

Maar het is dus wel mogelijk om een negatief saldo te hebben, maar niet om daarmee in te checken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gaat de bus in en je gaat dichtbij zitten bij zoon chipautomaat en check gelijk uit de buschauffeur heeft niets in de gaten

Vuile oplichterij is het

vooral met de trein geen retourtjes meer,geen samenreiskorting

en de busreis is zo ongeveer 75% duurder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is mogelijk om na een reis in de min te komen staan. Zodra je in de min staat, kun je niet meer inchecken bij de eerstvolgende incheckpunt.

Je kunt ervoor kiezen om je OV-chipkaart automatisch te laten opladen. Helemaal omdat je weinig oplaadpunten in de buurt hebt en misschien niet altijd bij wilt houden hoe laag je saldo is.

Zodra de saldo op je OV-chipkaart lager is dan €5,- wordt er automatisch een vast bedrag opgeladen via de bankrekening dat je opgegeven hebt. Dit kan overigens alleen met een persoonlijke OV-chipkaart. Je kunt zelf bepalen met hoeveel € je de OV-chipkaart automatisch op wilt laden.