Een wettelijk recht is het niet, de grondrechten vind je alleen in de Grondwet. Er is geen recht op vervoer.
Maar als je met de vervoersbedrijven een o vereenkomst sluit en dus een OVchipkaart aanschaft, dan krijg je tegen betaling recht op vervoer. In de algemene voorwaarden staat welke rechten en plichten beide partijen over en weer hebben. Dus kan je zeggen dat het kopen van een OV chipkaart leidt tot rechten en plichten uit overeenkomst. Wellicht is dat wat je specifiek recht noemt. Maar die term ken ik uit het recht niet. We lde term persoonlijk recht. En die heb je bij de OV kaart, immers alleen jij kan van je kaart gebruik maken als je tenminste saldo hebt.