hoeveel VOLT staat er op de bovenlijn van treinen ?

Ik ben in het computerspel MINECRAFT een treinstation aan het maken, maar daarbij moet ik weten hoeveel VOLT er op de bovenlijnen van treinen & trammen staat, dan kan ik waarschuwingsbordjes plaatsen. Kan iemand me helpen?

Toegevoegd na 19 minuten:
P.S. zeg niet: HEEL VEEL!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Heel veel. Voor normale treinen levert de bovenleiding 1500 volt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Er zijn ook systemen met 2500 volt, bijvoorbeeld op de Betuwe-route.

Er zijn tram-systemen met 600 en 750 volt.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1500 volt??
bamibal
10 jaar geleden
1,5 kV, oftewel 1500 volt. 2500 volt moet 25000 volt zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je na gaat dat de V meter in de cabine meestal 1700 Volt aangeeft en er 1800 volt op de bovenleiding staat lijkt me dit niet helemaal goed.
Bordensteker
10 jaar geleden
Dat de “nominale” spanning van 1500 volt geleidelijk is verhoogd naar 1800 volt, is iets dat voornamelijk insiders bekend is. Voor het grote publiek is de spanning nog steeds 1500 volt, want zo staat het in de meeste voor het grote publiek toegankelijke bronnen.
Het geleidelijk verhogen naar 1800 volt is voor het algemene publiek nooit van belang geweest en daardoor ook nooit publiek bekend geworden.
In België is het al helemaal weinig bekend dat ze ook daar de spanning wat opgeschroefd hebben, zij het niet naar 3600 volt, ik denk dat het eerder 3400 volt zal zijn.
Daarom vind ik voor Nederland een antwoord van 1500 volt voor het reizigersnet zonder HSL of Betuweroute prima.
Maar van een ingewijde mag je verwachten dat die met 1800 volt op de proppen komt. Dus in mijn ogen hebben zowel bamibal als Treinengek "gelijk".
bamibal noemde bovendien al snel de spanning op trambovenleiding, maar hij vergiste zich een nul bij de spanning op de HSL De exacte waarde verschilt daarenboven van plaats tot plaats, en schommelt ook in de tijd. Allebei een plusje!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Achja dat is ook zo..
Het is nou eenmaal dat ik er alles van weet ;p

Andere antwoorden (1)

In nederland heb je op de normalen trajecten 1800 volt staan.
Dit kan door spanningsverlies soms wat minder zijn.
Je hebt ook de HSL en de Betuwelijn met 25kv (25000Volt)

Toegevoegd na 22 minuten:
Trams in Nederland rijden meestal op 750 Volt.