Op veel stations, in ieder geval die van de metro in Rotterdam, staan pilaren met een noodknop, of is er een duidelijk herkenbare noodknop in de muur aangebracht. Hiermee kan alarm worden geslagen. Voor alle andere gevallen, geldt, voorzover ik weet, bel 112!
Ter informatie, maar eigenlijk niet gevraagd: in België daarentegen is er wél een speciaal spoorwegen-noodnummer, 24 uur per dag gratis te bereiken: 0800-30230. Bron: http://www.belgianrail.be/nl/stations-en-trein/veiligheid.aspx
Bij noodgevallen waar je ook bent, dus ook in de trein of op het station bel je 112, zij hebben daar de mogelijkheid, de nodige mensen en het nodige materieel in te zetten. Het is niet mogelijk een noodnummer speciaal voor het openbaar vervoer te bellen.
Klopt helemaal.
Bij 112 weten ze ook hoe ze zonodig de treinverkeersleiding van ProRail kunnen bereiken om een bericht door te geven aan de machinist en/of de conducteur van de trein. En ze kunnen de spoorwegpolitie inschakelen.
Er is het nummer van de NS klanten dienst:
Telefoonnummer NS Klantenservice: 0900 20 21 163 (tien cent per minuut). De NS Klantenservice is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08 tot 22 uur en op zaterdag van 09 tot 17 uur.