Hoe kan het dat een trein niet slipt tijdens het remmen?

Staal op staal glijdt toch heel gemakkelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Met weinig gewicht glijdt staal op staal inderdaad vrij goed. Een trein weegt echter nogal wat - en daardoor is er ruim voldoende wrijving om stevig te kunnen remmen, en ook om te kunnen optrekken.

Dit komt natuurlijk ook doordat de *rol*weerstand heel laag is, maar de *glijd*weerstand juist heel hoog - vanwege dat gewicht.

Toegevoegd na 7 minuten:
En als een trein probeert op te trekken terwijl de sporen glad zijn... zie plaatjes...

Daar is ProRail niet blij mee...
Plaatje bij antwoord
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Woa, dat is ook niet even gas geven...
AWM
14 jaar geleden
Mooie foto's. Zoveel 'gas geven' lijkt mij pure vernieling.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik weet helaas niet hoe dit is gekomen. Het is wel mogelijk dat de machinist onschuldig was. Soms zit de tractie (aandrijving, zeg maar de loc) achteraan de trein. De machinist moet zien waar hij heen gaat, en hij moet de seinen zien, dus die zit voorop. Voorin de trein zit dan een besturingscabine zonder tractie. Als de machinist wil optrekken, gaan dus de wielen van de loc draaien - de loc die achteraan de trein zit, en bij een goederentrein kan dat een paar honderd meter naar achteren zijn. De machinist weet dat hij een zware trein heeft. Als hij gasgeeft en de trein komt niet in beweging, kan het zijn dat hij een relatief zwakke loc heeft. De normale reactie is dan: meer gas geven, tot er voldoende tractie is om de trein in beweging te zetten. 't Is maar een gok, maar zoiets zou hier gebeurd kunnen zijn.

Andere antwoorden (3)

Het gewicht van de trein zorgt ervoor dat er voldoende wrijving is. Immers: De wrijving wordt door het oppervlak & de druk tussen de twee oppervlaktes bepaald.

Echter, op het moment dat er bladeren liggen of er veel ijs op de rails zit, leidt dit tot extra glijvermogen en krijg je dat de wielen gaan slippen op het spoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een trein strooit zand voor de wielen wat het afremmen stimuleert bij een wat gladde rails.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Da's sandite, en dat wordt alleen toegepast wanneer gladde sporen dreigen door bladmoes op de rails.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat systeem zit op elke loc en kan toch worden ingezet op het moment dat de machinist merkt dat het doorslipt?
Cryofiel
14 jaar geleden
Het zit op veel locs, niet op alle. Het kan worden ingezet, maar alleen als het voorraadvat gevuld is. Ik weet zo niet of dat buiten het bladmoesseizoen het geval is. Het werkt niet 100%. Ook met Sandite kun je nog doorglijden. ProRail heeft niet voor niets een "herfstcriterium" geprogrammeerd bij de rijweginstelling. Als een trein moet stoppen op een station, en direct na dat station komt een overweg, dan blijven normaal gesproken de overwegbomen open tot vlak voor het moment dat de trein vertrekt. Dat levert de minste last voor het wegverkeer, en het voorkomt dat mensen tussen de bomen door gaan zigzaggen als ze ongeduldig worden. In de herfst, als het KNMI en ProRail verwachten dat de sporen glad zouden kunnen worden, wordt het "herfstcriterium" aangezet in de besturingsprogrammatuur. Dan gaat zo'n overweg al dicht op het moment dat de trein nadert. Da's jammer voor het wegverkeer, want de trein moet eerst nog een stop maken op het station, dus die bomen blijven lekker lang gesloten. Aan de andere kant, als de trein ondanks alle Sandite doorglijdt, wil je dondersgraag dat die bomen gesloten zijn...
Cryofiel
14 jaar geleden
Minnetje is van de minstalker, niet van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, daar hebben we allemaal . Gaat om het leer proces.
Als er te hard opgetrokken wordt of geremd, dan slippen de wielen inderdaad. Resultaat is een enorme herrie van de rijdende treinen door afgeslepen stukjes wiel. 'Vierkante wielen' noemen ze dat.