waarom levert de Noord/Zuidlijn zoveel problemen op in verhouding met lijn 51, 53 en 54, die ook door het oude centrum lopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat heeft alles te maken met het feit dat de nieuwe lijn via oude waterlopen gaat ( Vijzelgracht, Rokin, Damrak) en de oude lijn zoals 53, zeg even richting Waag,daar werden huizen voor gesloopt. Dus is er een andere ondergrond: de oude huizen aan met name de Vijzelgracht staan nu aan een gedempt water, dat betere steun geeft aan de oude woningen. Nu er een tunnel werd geboord, met zware trillingen, ging de grond onder o.a. de Wevershuisjes schuiven, dus verzakkingen. Er moest dus een methode worden verzonnen om dat op te vangen: o.a. door bevriezing. Bij de oude betunneling was dat niet nodig, bovendien werd toen ook een andere techniek toegepast met o.a. caissons.
Hoe dan ook, het is een treurige bedoening gebleken en heel wat oudere Amsterdammers vinden het nog steeds raar dat er niet gewoon een klein lijntje van Noord naar CS is gelegd met een verbinding naar de bestaande oude lijn. Op de nieuwe metrolijn komen ook maar weinig stations dus zal menig Amsterdammer dat eindje wel lopen, net als nu. Hoewel , de bedoeling is dat een hoop trams worden opgeheven. Haast niemand is blij, helaas moesten enkele grote ego's gestreeld worden.