Ja, anders had het geen zin om een busstrook te maken, die is er juist voor dat de bus ruim baan heeft en het verkeer voorbij kan rijden. Jij mag namelijk toch die busstrook niet op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Zit een speciale lijn tussen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hoeft inderdaad niet, je gaat ook niet ergens neerzetten dat een trein je niet rechts mag inhalen. Jij mag niet op die baan dus is er geen gevaar dat je net naar rechts wil als de bus je komt inhalen. Maar ik heb gezocht voor je en niet gevonden.
ronron1212
10 jaar geleden
Allereerst moet de busbaan een vrije doorgang van het openbaar vervoer faciliteren. Deze voorkeursbehandeling is nodig om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken, wat ten goede komt aan de bereikbaarheid en de luchtkwaliteit en daarmee de leefbaarheid van de gemeente.
Cryofiel
10 jaar geleden
Voorbijrijden is slechts dan inhalen wanneer je je na het voorbijrijden op dezelfde rijstrook begeeft als het voorbijgereden voertuig. Een bus die jou rechts voorbijrijdt haalt dus niet in. Hij rijdt als het ware op een aparte weg, en hij is wat sneller dan jij.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Rechts inhalen mag wel bij de afrit van een snelweg bijvoorbeeld. Als jij rechts van de blokmarkering zit, mag je wel een vrachtwagen inhalen. (maar daarna mag je niet terug gaan dezelfde baan op als de vrachtwagen) Zal voor de busbaan wel ongeveer hetzelfde zijn denk ik.
Cryofiel
10 jaar geleden
Precies, HeerVoldemort. Wat je dan doet is dan ook geen inhalen, maar voorbijrijden. En dat is gewoon toegestaan. Als je, na het voorbijrijden, *wel* zou teruggaan naar dezelfde rijbaan als de vrachtwagen, dan zou het geen voorbijrijden meer zijn, maar wel degelijk inhalen. En dat is, zoals je aangeeft, verboden.
Ritsuka
10 jaar geleden
zo heb ik het ook geleerd ja, als jij wilt afslaan, en je zit op die blokmarkering, dan mag je de baan links van je voorbijrijden, zolang je maar je richtingaanwijzer aanhoud en uiteindelijk afslaat.
Niemand mag in het verkeer rechts inhalen ook een (lijn)bus niet.

Maar....het is niet per se omdat iemand je 'voorbij rijdt' dat deze je 'inhaalt'.

Er is geen sprake van inhalen wanneer:
... een bus op een eigen busstrook rijdt.
... een ander voertuig op een rijstrook rijdt die bestemd is voor een andere richting.
... het verkeer te druk is.