Zoals hierboven al duidelijk is gemaakt waren de posterijen nog niet zo regelmatig en voorspelbaar als tegenwoordig (sterker: ze bestonden nog niet in die zin.)
Maar om een indruk te geven: Margareta van Parma, landvoogdes van de Nederlanden, schreef op 18 augustus 1666 een brief waarin ze vertelde dat de Beeldenstorm in Nederland was uitgebroken, en deze kwam op 3 september aan in Madrid. Goede twee weken dus. Dat was echter belangrijke politieke post.

De 16e eeuw is een lange tijd, en de omstandigheden maakten nogal uit. Kon je brief mee met een schip? Was het Kanaal open? Kon je over land door Frankrijk, of lukte dat niet door oorlogen? Hoeveel geld en hoeveel haast had je? Postzegels van 44 cent en een rode brievenbus op de hoek bestonden nog niet.

Het viel echter mee hoe langzaam het allemaal ging. In de 17e eeuw deden brieven van handelaren, alsmede diplomatieke post, van Amsterdam naar London er met wat mazzel maar 4 dagen over. Dat is ongeveer net zo snel als nu.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Grootste deel van de communicatie ging in die tijd nog mondeling, slechts koningen en legerleiding berichten elkaar schriftelijk. Die eerste "postbodes" reisden vaak gepaard met lijfwachten, anders kwamen ze in veel gevallen niet eens aan.

Dus: reken dag of 30, als er al briefwisseling was, anders dan met de Spaanse koning (maar "post koningshuis spaanse koning" kun je zelf ook Googlen).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat hangt er een beetje vanaf hoe lang de brief is. Het aantal minuten schrijven is rechtevenredig met de lengte van de brief.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van Madrid naar Amsterdam heb ik niet kunnen vinden, het dichtste bij komt:
Brussel – Toledo : 12 dagen in de zomer , 14 dagen in de winter.