Hoe werkt Maandtrajectkaart?

Hi,

Ik heb niet zo'n ervaring met OV chipkaart (OV kaart vertrouw ik niet, vanwege slechte verhalen erover) en maandtrajectkaart, maar omdat ik nieuwe baan hebt, moet ik op en neer reizen, dus wat ik wil weten is:

- Betaal je voor Maandtrajectkaart vast bedrag en hoef je daarna geen treinkaartjes te nemen?

- Heb je een OV kaart nodig voor Maandtrajectkaart of hoeft dat niet perse?

Het liefst heb ik gewoon papieren maandtrajectkaart waar ik vast bedrag per maand aan betaald en gewoon enkel toont voor hele maand waarop ik met de trein reist.

Alvast bedankt!

Toegevoegd na 57 seconden:
Extra info: Ik heb al eerdere topics gelezen over Maandtrajectkaart op Goeievraag.nl, maar die topics zijn inmiddels al 2 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Je hebt voor een maandtrajectkaart twee dingen nodig:
- de maandtrajectkaart (kan via de kaartautomaat worden aangeschaft)
- NS-stamkaart of een persoonlijke OV-chipkaart. "Bij controle van een Maandabonnement moet een NS-stamkaart en/of een persoonlijke OV-chipkaart die als stamkaart wordt gebruikt, worden getoond.
Een NS-stamkaart is voorzien van een recente, ongebruikte pasfoto van de houder, alsmede van diens naam, adres, woonplaats en geboortedatum. De aanvrager
is verantwoordelijk voor de juiste en volledige vermelding van de gegevens op het bewijs. Zij worden door NS gecontroleerd aan de hand van een officieel identiteitsbewijs. Een NS-stamkaart draagt hetzelfde kenmerk als het bijbehorende
maandabonnement. Een NS-stamkaart is geldig uiterlijk tot en met de daarop vermelde datum, tenzij de periode van het bijbehorende abonnement
nog niet verlopen is. De geldigheid wordt dan verlengd tot en met de einddatum vermeld op de bijbehorende Maandabonnement. NS behoudt zich het recht om hiervan af te wijken.

Ik denk dat het een kwestie van tijd is dat ook het maandtrajectabonnement een reisproduct wordt dat op de ov-chipkaart moet worden geladen. Vanaf dat moment moet je in- en uitchecken.

Toegevoegd na 7 minuten:
Erg duidelijk blijkt die verplichting van stamkaart of persoonlijke ov-chipkaart niet op de site. Als je op de bronsite echter klikt op 'Download hier de voorwaarden' zul je het lezen.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel vreemd want als ik een tienertoer koop voor mijn zoon gaat dat op een papieren kaart (moet ik uitprinten) en hij moet zijn idbewijs meenemen om te bewijzen dat hij het is. Ik snap dus niet waarom je nog een stamkaart nodig hebt.
Computoon
10 jaar geleden
Jazeker, heb je daar een stamkaart voor nodig. Of een persoonlijke ov-chipkaart, aan jou de keus.. Hoe zou NS anders kunnen zien dat jij de abonnementhouder bent? Je zou de kaart aan iemand anders uit kunnen lenen en dat mag/kan niet. De maandtrajectkaart is (lekker ouderwets) nog een papieren kaartje voor een bepaald traject zeg Eindhoven - Den Bosch en een maand geldig.
Een maandabonnement is ook een maand geldig maar voor het hele spoorwegnet, dus ook een stuk duurder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die voorwaarden zijn wel al 3,5 jaar oud... vreemd dat het niet met een idkaart kan.
Computoon
10 jaar geleden
Die voorwaarden staan nog steeds op de site dus ik neem aan (bij zo'n grote organisatie als NS) aan dat ze nog steeds geldig zijn.
ID-bewijs is waarschijnlijk niet voldoende omdat je daarmee wél kunt laten zien wie je bent maar niet dat jij de houder bent van het abonnemenet. Als een bepaald nummer zowel op de stamkaart/chipkaart voorkomt als op de maandkaart, is daarmee aangetoond dat jij het bent en dat het jouw kaart is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat heb je niet goed....
Computoon
10 jaar geleden
Het is een gewone papieren kaart, je kunt 'm zo kopen maar je hebt er een stamkaart of een persoonlijke chipkaart bij nodig. Als ik jou was, koos ik voor de persoonlijke ov-chipkaart. Da's toch de toekomst op ov-gebied. Te gebruiken in elk openbaarvervoermiddel )dus niet alleen de NS trein', aan te schaffen voor euro 7,50 via https://www.ov-chipkaart.nl/aanvragen/ en 5 jaar geldig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar die vertrouwt hij niet door de slechte verhalen.
Computoon
10 jaar geleden
Tja... het is maar net wat je wil horen:-:
Computoon
10 jaar geleden
Je zit niet vast aan een maandtrajectkaart. Stop je met maandtrajectenkaarten kopen, dan gebeurt er verder niets. De NS stamkaart kun je gratis krijgen bij een NS servicebalie als je een geldig identiteitsbewijs (id-kaart, paspoort, rijbewijs) bij je hebt en een recente ongebruikte pasfoto. Hij heeft ook een bepaalde geldigheidsdatum.
Computoon
10 jaar geleden
Persoonlijke OV-chipkaart kost euro 7,50 en is 5 jaar geldig. En de stamkaart?
"Een NS-stamkaart is geldig uiterlijk tot en met de daarop vermelde datum, tenzij de periode van het bijbehorende abonnement nog niet verlopen is."
Da's nogal cryptisch maar hij heeft dus ook een einddatum. Ik denk ook 5 jaar (vanwege de gewenste gelijkenis met de pasfoto) maar de geldigheidsduur heb ik niet kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is inderdaad wat Computoon zegt.
Je haalt een Stamkaart bij de balie of je koopt een Persoonlijke Ov chipkaart.
Het Maandtraject abonnement haal je uit de kaart automaat.
Daar vul je je stamkaart nummer in of de laatste 6 cijfers van je persoonlijke ov chipkaart.
Dan betaal je en heb je je abonnement.

Andere antwoorden (1)

Je betaalt een vast bedrag per maand voor een bepaald traject. Op dat traject kun je een maand lang vrij reizen. Het is een papieren kaartje die je uit de automaat kunt halen. Als je ook nog eens ergens anders naar toe wilt moet dat met een ander papieren kaartje of een ovchipkaart.

http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/reizen-met-bepaalde-ns-abonnementen-uitzonderingen.html#Maandtrajectabonnement
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja zo begrijp ik het ook. Je kunt die kaart ook kopen in een kaartautomaat en dat bevestigd dit ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet eerst wel even een stamkaart halen bij een loket of ik dacht de laatste 6 of zeven cijfers van je ov chipkaart de automaat vraagt hier namelijk om ;)
Let wel een persoonlijke ov chipkaart.
Het is idd een papierenkaartje.Met vast bedrag wat je meteen betaald in de automaat dus 1x betalen kan je een hele maand reizen op dat traject.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet je zeker dat je een ovchipkaart daarbij nodig hebt want dat staat hier niet: Met deze papieren kaart kunt u vrij reizen op uw afgekochte traject. Wilt u buiten dit traject of met bus, tram of metro reizen, dan heeft u een OV-chipkaart met saldo nodig. Let op: vergeet bij het doorreizen voor of na uw traject dan niet op het juiste station in- en uit te checken met uw OV-chipkaart. Zit u in een doorgaande trein, dan raden wij u aan om vooraf een papieren kaartje te kopen voor het reisdeel buiten uw traject. U kunt een OV-chipkaart aanschaffen via de NS-kaartautomaat voorzien van de tekst “Kopen OV-chipkaart”. Deze is anoniem en kost € 7,50. Wilt u liever een persoonlijke OV-chipkaart? Ga dan naar ov-chipkaart.nl Alleen dus als je OOK op andere trajecten reist. http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/reizen-met-bepaalde-ns-abonnementen-uitzonderingen.html#Maandtrajectabonnement
Computoon
10 jaar geleden
Je hebt inderdaad nog een 'kaart' nodig naast de maandtrajectkaart. Dat is óf een stamkaart óf een persoonlijke OV-chipkaart, beide met foto. Anders zou je je abonnement kunnen uitlenen aan iemand anders en dat is niet de bedoeling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou bij tienertoer gebruik je dan gewoon je idbewijs en moet je heel goed opletten dat de voorletters en de geboortedatum klopt als je zo'n ding aanvraagt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt Computoon, óf een stamkaart óf een persoonlijke Ov-chipkaart heb je nodig! Inderdaad ter identificatie. Ik heb een maandtrajectkaart, dus ik weet het zeker.