Tot welk jaar werd bij de Nederlandse Spoorwegen met morse gewerkt?

Mijn opa was stationswachter. Ik meen mij te herinneren dat ik, als kleuter, hem in de weer zag met een morse sleutel om aankomst en vertrek van treinen door te geven.Maar misschien heb ik het ook verzonnen. Tot welk jaar gebruikte de NS morse voor dat doel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

In elk geval gebeurde het zoals jij je het herinnert. Getuige dit verhaal:

"Op elk station stond een telegraaftoestel waarmee de treinen werden ‘doorgeseind’. Letters en cijfers werden door middel van de sein- of Morsesleutel vertaald in combinaties van punten, korte of lange strepen, onderbroken door korte rustpauzen. De telegrafist begon met het oproepen van het gewenste station en nadat dit zich had gemeld begon het overseinen van het bericht. Geheime berichten konden niet worden overgeseind, want op één lijn was een aantal stations aangesloten. Ging men telegraferen, dan hoorden alle aangesloten stations dat en alleen het station waarvoor de oproep was bestemd reageerde. Daarna begon het overseinen van het bericht. Op het ontvangende station werden de tekens zichtbaar op een in een gelijkmatig tempo lopende smalle strook papier, via een door een inktbakje lopende dunne ronde schijf. De ontvangers behoefden de strook eigenlijk niet te lezen: zij konden de berichten horen en dat niet alleen; zij konden aan de wijze waarop de tekens werden overgeseind in bepaalde gevallen ook horen en zien, welke collega de seinsleutel bediende. Ook hier gold dat de één een ‘mooier’ handschrift had dan de ander. Van zo’n tikkend en schrijvend telegraaftoestel ging voor mij een heel bijzondere sfeer uit omdat men in verbinding stond met een onzichtbare collega wiens stem men niet hoorde, dit in tegenstelling tot de telefoon."

Maar tot wanneer dat gebruik was heb ik nog niet kunnen vinden.

Toegevoegd na 23 minuten:
In elk geval kan het niet langer dan tot 1956 gewerkt hebben:

In 1956 wordt de laatste morseverbinding in ons land opgeheven, na een diensttijd van meer dan honderd jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer een herinnering naar het rijk der fabelen verwezen !