waarom zitten wij op de tram de schudden van links naar rechts en op de treinsporen niet ?

Zijn de spoorlijnen van een tram dan niet mooi gelegd of heeft dit te maken met de slijtage van de tram ??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Antoni
10 jaar geleden
Nou, zo'n trein schudt ook lekker heen en weer, hoor! Ongelooflijk irritant! Vooral in de buurt van grote stations met al die wissels is het altijd raak!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Joh..
Antoni
10 jaar geleden
Treinengek, ik denk echt dat dat beter kan. De techniek is al honderd jaar hetzelfde, zo lijkt het wel! Dan zit ik toch liever in een moderne auto.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja wissels dat is en blijft voorlopig zo.
Nouja honderd jaar geleden denk dat je toen zat te stuiteren in je stoel.
En ja een auto rijd op banden en asfalt rubber dempt de boel en asfalt is glad en maak je de bochten zoals je wilt.
Een trein in ijzer op ijzer vaste manier van wissels nemen.
Dat is echt niet te vergelijken.

Antwoorden (2)

Je geeft het zelf al aan. Omdat treinen harder rijden en groter zijn, mogen de marges minder zijn dan bij de tram. Daarom schommel je minder bij de trein, en bij de hoge snelheidslijn nog weer minder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Utrecht
10 jaar geleden
Een trein is ook beter geveerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heb je de laatste tijd weleens in`n trein gezeten?Ik dus 5x per week.En de treinen schudden zo hard heen en weer,de dubbeldekkkers meer dan de gewone,dat je er soms misselijk in word,echt waar.En waarom denk je dat de conducteurs in de treinen maar weinig meer controleren????Zeker in`n dubbeldekker,omdat die mensen als ze komen controleren zelf af en toe omvallen van de ene stoel naar de andere.En die mensen er erge rugpijn,en pijn in de knieën van hebben.De NS heeft het geld niet om al die veren eens na te kijken.Want die zijn dus gewoon erg versleten,dat zeggen al veel meer mensen in de trein.Daar komt het door.
Bordensteker
10 jaar geleden
Er zijn abnormaal veel conducteurs met versleten knieën, dat was recent nog in het nieuws.
Omdat je op het bovendek van een dubbeldekker hoger zit dan in een gewone trein, schommelt het daar van nature al meer.
Ik denk niet dat dat te maken heeft met de veren, want het zijn luchtveren (flexibele rubberen zakken gevuld met lucht). Misschien is hier sprake van slijtage van schokdempers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou nee het vele schudden is juist voor comfort.
Als je gewoon blijft zitten waar zitplaatsen voor zijn schommel je echt niet van hier naar daar.
Moderne trams hebben een lage vloer. Daaronder is geen plaats voor de normale aparte draaistellen zoals van een ouderwetse tram of van een trein (de aparte beweeglijke wagentjes onder de trein zelf).
De ontwerpers hebben in de meeste gevallen gekozen voor trams die samengesteld zijn uit drie korte wagentjes (bakken) die min of meer vaste wielen hebben, en daartussenin twee iets langere ‘zwevende’ bakken die vooraan en achtereaan op die korte bakken steunen.
Er is dus geen apart frame op vier wielen meer dat onder die korte wagenbakjes de bochten in kan draaien: de korte wagenbakken bewegen vrijwel star mee met de vier wielen eronder.
In het begin ging dit goed.
Na verloop van tijd bleken de rails hierdoor veel sneller te verslijten, ook op de rechte stukken. Dat effect merk je pas echt als er voornamelijk trams van het nieuwe type rijden!
De trams gingen door deze slijtage aan rails (en wielen) steeds erger schudden en slingeren.
En na een tijdje bleek natuurlijk ook nog dat de opbouw van die wagenbakken zelf niet goed tegen dat niet-ingecalculeerde schudden en slingeren bestand was.

De opbouw van de wagenbakken van de lagevloertrams in Amsterdam (en ik meen gelezen te hebben ook elders) is versterkt moeten worden, en men heeft kans gezien om iets meer flexibiliteit aan te brengen tussen de wielen en de wagenbak zelf. Ik vermoed dat een zekere mate van schudden merkbaar zal blijven door het gekozen constructieprincipe.
Bordensteker