Reist een visueel gehandicapte in NL ook gratis met het OV?

In België reis ik met begeleider èn geleidehond gratis met trein, tram, bus. Is dit in NL anders gereglementeerd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je begeleider kán gratis meereizen, jij zelf niet.

"De OV-Begeleiderskaart

U kunt een OV-Begeleiderskaart aanvragen wanneer u in Nederland woont en als gevolg van uw handicap niet zelfstandig met het openbaar vervoer kunt reizen.
Met een OV-Begeleiderskaart reist één begeleider gratis met u mee.
Een OV-Begeleiderskaart staat op úw naam. U kunt dus met verschillende begeleiders reizen.
De OV-Begeleiderskaart is minimaal één jaar geldig."

Toegevoegd na 33 seconden:
Maar is de blindengeleidehond er niet juist voor dat je zonder begeleider kan reizen? In ieder geval na een paar keer oefenen?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik begrijp dat je niet in Nederland woont en daar voorziet de NS helaas niet in....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De blindegeleidehond mag ook gratis als begeleider mee, als je in bezit bent van de pas, anders gelden in het openbaar vervoer dezelfde regels voor de hond, als voor mensen zonder visuele beperking. Er zijn veel blinden en slechtzienden die gebruik maken van het openbaar vervoer, met en zonder begeleider. Maar er zijn er een veel die niet over een hond beschikken, dus zij hebben ogen, of een hond nodig om op het juiste spoor gezet te worden. Prima antwoord Pelle +.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn nieuwe begeleiders kaart is altijd 5 jaar geldig.
Wel moet je steeds bij de aanvraag een verklaring van de specialist mee sturen.
Een p voor p!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een hond kan niet lezen of er bijvoorbeeld een spoorwijziging is, of van welk perron een bepaalde bus vertrekt. Daarom zijn er begeleiders nodig. Een visueel gehandicapte die dagelijks dezelfde lijn gebruikt, die kan het doorgaans wel alleen af, maar bij afwijkingen is er hulp nodig. Mijn blinde vriendin kan prima alleen met de bus op de vaste route, maar een andere bestemming gaat per regiotaxi ofmet (NS) begeleiding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarom stond erbij: na een paar keer oefenen martijn. Ik ging ook uit van een werksituatie maar het gaat hier waarschijnlijk meer om een soort vakantie en museumbezoek en dan gaat het inderdaad niet op.