Na hoeveel tijd ben je bij de NS formeel vergeten uit te checken?

Het gebeurde mij vandaag toen ik uit het station liep, halverwege teruggelopen om alsnog uit te checken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
16.7K

Het beste antwoord

De NS geeft als antwoord dat je 'in ieder geval op dezelfde dag tot 6 uur na het inchecken nog (kunt) uitchecken op uw bestemmingsstation. "

Dat 'in ieder geval' houdt al in dat er rek in zit.

Het schijnt zo te werken, dat 's nachts om 04.00 uur alle OV-kaarten die wel een incheck hebben maar geen uitcheck (in principe een fout van de reiziger) collectief worden uitgecheckt. Vraag me niet naar de achterliggende techniek... Je begint de volgende dag dus altijd met een 'incheck'. Alleen ben je dan wel het instaptarief kwijt en dat is in zeer veel gevallen hoger dan de treinreis. (Verschil kun je terugvragen bij NS). Naar men zegt, staat er nogal wat geld van vergeten-uit-te-checkers bij de organisatie die de kaart uitgeeft, onder meer omdat niet iedereen zijn geld terugvraagt.

Maar een probleem ontstaat als je vergeet uit te checken bij NS en vervolgens wel 'incheckt' bij een andere vervoerder. Dan kun kun je niet meer uitchecken bij NS. Ook niet binnen die 6 uur.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Raar en fraudegevoelig lijkt me eventueel, zie mijn reactie op Pelle. maar +1
Computoon
10 jaar geleden
De fraudegevoeligheid valt mee.
Een paar punten: - bij alle voorlichting aan de reizigers wordt erop gehamerd dat je moet inchecken én uitchecken (uitchecken wordt vaker vergeten dan inchecken). Het wordt ook wel eens omgeroepen in de treiin.
Zolang je blijft overstappen van trein naar trein van dezelfde vervoerder én in dezelfde richting hoef je niet tussentijds in- en uit te checken. - het standaard instaptarief bij NS, dat wordt afgeschreven bij inchecken, is euro 20.- en dit wordt automatisch verrekend met de prijs van de treinreis bij uitchecken. De meeste treinreizen zijn goedkoper dan die eur 20.-. Als iemand wel incheckt en vergeet uit te checken is het nadeel voor de reiziger (als hij zijn geld niet terugvraagt) en dus niet voor de vervoerder. De fraudemogelijkheid ontstaat wanneer iemand een reis maakt die duurder is dan het instaptarief en willens en wetens besluit niet uit te checken. Het verschil tussen de werkelijke kosten van de treinreis en het instaptarief van euro 20.- is dan oneerlijk verkregen 'winst'. Maar: - hoe langer je onderweg bent, hoe groter de kans op controle. De conducteur kan zien óf iemand ingecheckt heeft, waar de reiziger ingecheckt heeft en of hij in de goede klasse zit (1e of 2e). Zo wordt het bemerkt als de klant 'in de verkeerde richting' meerijdt met de trein, namelijk in de richting van het incheckstation. - Na 12 keer al dan niet bewust 'vergeten' uit te checken blokkeert de OV-chipkaart. Dit zou een hindernis moeten opwerpen voor degenen die een sport zouden willen maken van het maken van lange treinreizen zonder uitchecken. De kaart kan uiteraard ook weer gedeblokkeerd worden. Of en hoe daar iets van wordt vastgelegd, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
waarbij het heel vervelend is, dat je altijd uit moet checken bij dezelfde vervoerder als waar je incheckt, bij de bus zelfs dezelfde bus. Als die al wegrijdt als je bedenkt dat je het vergeten bent, kan je dat niet bij de volgende bus goedmaken: dan is het weer een incheck.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt allen, dit is het beste antwoord voor mij vanwege de uitgebreide reactie.

Andere antwoorden (1)

"Als u vergeten bent uit te checken, kunt u in ieder geval op dezelfde dag tot 6 uur na het inchecken nog uitchecken op uw bestemmingsstation. "

Het is dus afhankelijk van de tijd van inchecken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus theoretisch zou ik behoorlijk kunnen frauderen op dit gebied?
Stel ik woon in Amsterdam, check in op CS, ga naar mijn tante in Maastricht, check daar niet uit en zorg dat ik binnen die 6 uur weer aankom op bijv. Amsterdam Amstel dan ben ik dus goedkoop naar mijn tante geweest? Vervolgens met de metro vanuit Amstel naar CS?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja dat kan maar je vergeet de conducteur onderweg van maastricht naar amsterdam terug.....
Computoon
10 jaar geleden
Dat zal een boete worden voor 'grijs rijden'...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heen is het geen probleem, je hebt ingecheckt en aangezien je nog niet in Maastricht bent, hoef je nog niet uit te checken. Je gaat het trouwens niet redden. Van Amsterdam naar Maastricht is 2.54 reistijd. dus dat wordt niet bijkletsen met je tante, hooguit kan ze je even uitzwaaien als ze naar het perron komt. ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
LOL pokemon!