Hoe kan ik een ov-kaart kopen voor, en wat kost het tussen Goirle en Tilburg centraal station?

Een vriendin van me moet vanuit Goirle naar Tilburg centraal station met de bus en dat 4 x per week, 48 weken per jaar. Ik krijg niet gevonden hoeveel dat kost, waar ze een kaart of ov-kaart kan kopen want ik heb nog nooit in een bus gezeten.
Wat is de beste oplossing en hoe pak je dit aan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het lijkt me het goedkoopst om een OV-chipkaart te kopen en 'op saldo' te reizen. Een enkele reis Goirle - Tilburg CS kost volgens de site www.9292.nl euro 1,85 met OV-chipkaart zonder korting. Heen en terug zou dan euro 3,70 per dag zijn, x 4 werkdagen = euro 14,80/week en euro 710,40 per jaar bij 48 weken.

De anonieme OV-chipkaart is bij zeer veel verkooppunten te koop, zie www.ov-chipkaart.nl De persoonlijke, waarvoor je een machtiging voor automatische incasso kunt opgeven waardoor je 'm nooit meer hoeft op te laden, is in ieder geval via www.ov-chipkaart.nl te krijgen. Daar hoort een pasfoto op. Je kunt die kaart ook laten blokkeren bij verlies of diefstal. Met de anonieme gaat dat niet maar die kun je weer door iedereen laten gebruiken.

Een korting is mogelijk, waardoor de reis 1,22/enkele reis wordt. Voorwaarden:
•houders persoonlijke OV-chipkaart met leeftijd van 4 t/m 11 of 65+
•houders OV studentenkaart
•In Brabant; jongeren van 12 t/m 18 jaar die reizen op een persoonlijke OV-chipkaart
Dan zouden de kosten bedragen: (1,22 * 2 * 4 * 48) = euro 468,48.

Een abonnement is duurder.
Jeugd Maandabonnement Noord-Brabant 81,70. Zou per jaar zijn: euro 980,40
Brabant vrij 16- en 17-jarigen maand 40,85. Zou per jaar zijn: euro 490,20.
Voordeel is, dat je dan wel 'overal' naar toe kunt gaan.
Computoon
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Je vergeet het trajectabonnement.
Computoon
11 jaar geleden
Een trajectkaart zou een kaart zijn voor een vaste rit tussen twee plaatsen maar die zijn/waren er alleen voor de trein. Bij mijn weten (ik woon ook in Brabant) heeft Goirle echter geen station, dus het zal een busrit betreffen van Goirle naar Tilburg. Voor bussen waren er tot niet zo lang geleden zog. sterabonnementen met zones. Die zijn er niet meer sinds januari 2013. De informatie is te lezen op http://9292.nl/prijzen-en-abonnementen/stads-en-streekvervoer/abonnementen# Er bestaat wel een kortingskaart (zie die site) en die kost t € 16,50 per maand en € 165,- per jaar. Dan krijg je 40% korting op het 'losse tarief' (het reizen-op-saldotarief)'. Die kaart wordt pas interessant voor reizigers van 12 tot en met 18 jaar als er voor meer dan € 41,25 per maand op saldo wordt gereisd. Voor de overige reizigers als voor meer dan € 82,50 op saldo per maand wordt gereisd. Kortom, als de vriendin max. 18 jaar oud is of student is met ov-studentenkaart is de aanschaf van die kaart bij deze kosten een goede keus. Anders niet. als ik het goed heb uitgerekend Die kortingskaart is ook geen echte 'kaart' meer maar wordt digitaal geladen op de OV-chipkaart. Een andere site met veel informatie staat in mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als volwassene kan je op een persoonlijke ov chipkaart in Brabant ook korting krijgen, in ieder geval het deel van Brabant waar Veolia de busdiensten verzorgt. Ik heb een chipkaart van de NS waarmee ik 40% korting krijg op de treinen na 9 uur en in de weekenden. Sinds een paar maanden zit er op dezelfde kaart een kortingsabonnement voor alle bussen van Veolia in Brabant en de Brabantliner tussen Breda en Utrecht. Behalve het bedrag wat ik jaarlijks aan de NS betaal om de kaart weer een jaar geldig te laten zijn met korting, betaal ik 11 Euro aan Veolia voor ongeveer hetzelfde percentage aan korting. als je veel reist met het ov, kan dit dus ook interessant zijn.
Computoon
11 jaar geleden
Veolia rijdt (als ik het goed heb) ook in de regio Tilburg, dus dat komt goed uit. Kijk ik op de site http://www.veolia-transport.nl/brabant/ov-chipkaart/regionale-tarieven/dalkorting/index.html dan wordt de mogelijkheid voor Dalkorting 40% geboden. Alleen te koop en op te laden op een persoonlijke ov-chipkaart en dat voor euro 10,90 per jaar. Dat moet het product zijn dat Broodjeei noemt. Probleem is, dat deze alleen geldig is op op werkdagen na 09.00 uur (verder in het weekend en op nationale feestdagen).Ik vermoed dat de busreis van de vriendin van vraagsteller woon-werkverkeer betreft en dat ze iets vroeger gebruik moet maken van de bus. Anders zou het een goede optie zijn. Volgens mij blijft er op dit moment alleen het reizen op saldo over als goedkoopste oplossing, met de gewone ov-chipkaart, zonder ander reisproduct erop, als de vriendin ouder is dan 18 jaar, voor 9 uur met de bus meegaat en de afstand reist die vraagsteller noemt gedurende 4 dagen/week.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veolia rijdt inderdaad ook in de regio Tilburg. En de korting die ik bedoel is inderdaad na negenen en in de weekenden en feestdagen geldig. Dat had ik verzuimd er bij te zetten. maar is wel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem een kaart op naam en geen anonieme kaart. Ze kosten evenveel. Maar met een kaart op naam kun je op internet zien wat er met je saldo gebeurt, als er fouten zijn gemaakt met in- en uitchecken of andere rare dingen. Heeft mij al een aantal euro's gescheeld in de jaren.
https://www.ov-chipkaart.nl/