als ik uit de tram ben gestapt mag een BOA me dan nog controleren?

dus als ik heb uitgecheckt en uit de tram stap dus ik ben op dit moment niet meer in de tram hebben de BOA's (HTM controleurs) hebben ze dan nog het recht om mijn vervoersbewijs te vragen.
en mogen ze me de tram weer in duwen terwijl ik bijvoorbeeld een belangrijke afspraak heb?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iedereen heeft belangrijke afspraken, die tellen in ieder geval niet mee. Laat gewoon je vervoersbewijs zien en je komt op tijd voor je afspraak!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja hoor. Gebeurde mij ook laatst. Ik stapte de metro uit, en verderop op het perron stonden een paar mannetjes in burgerkleding die iedereen nog even extra gingen checken. Dat duwen vind ik trouwens een raar verhaal. Lijkt me sterk tenzij je op wat voor manier dan ook tegenwerkt of brutaal bent.

Antwoorden (3)

ja dat recht hebben ze,ze mogen om je vervoersbewijs vragen , en als je die niet hebt ook om je legitimatie en als je zwartrijder bent mogen ze je gelijk een bekeuring geven ,maar ze zullen je niet terug in de tram duwen .Dus na betaling mag je gewoon naar je afspraak
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ook als je al uitgestapt bent? En je weer terug naar binnen duwen?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik heb bewust geen antwoord gegeven omdat ik het niet zeker weet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort mijn moeder heeft het meegemaakt ze had te weinig afgestempeld en ze werd niet terug naar binnen geduwd maar gewoon buiten afgehandeld en een bekeuring gekregen terwijl de tram dus weg reed ,het arme mens was echt over de toeren omdat ze dat zeker niet expres had gedaan
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Daar ga ik ook niet van uit :-)
Als ze je buiten de tram pakken en het is een 'op heter daad', omday ze bijvoorbeeld al wisten dat je te weinig hebt betaald dan kan dat. Maar achteraf controleren nadat je bent uitgestapt lijkt me raar. En terug duwen al helemaal.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Hmm ik zie nu pas het antwoord van Etab, kennelijk is er het e.e.a. veranderd. En hoeft het geen heterdaad meer te zijn.
De mogelijkheden van de BOA;s zijn onder andere in Amsterdam per 1 januari uitgebreid.
Het was eigenlijk enkel mogelijk op heterdaad in te grijpen. Nu mogen ze zelf staande houden en zelfs opbrengen naar het bureau. Indien dus voor een BOA zonder meer duidelijk is dat jij net gebruik hebt gemaakt van OV kan hij dit inderdaad doen.

Afhankelijk van de "rang" hebben ze zelfs recht op gebruik van handboeien mogen ze indien nodig binnen de geweldsinstructie je met dwang vasthouden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat mag, maar ze mogen jou niet zonder reden weer de tram induwen, nee ze mogen je dan zelfs niet aanraken