Rijden bussen op winterbanden?

Ik bedoel de OV-bussen. Krijgen die winterbanden wanneer gedurende een langere periode winterse omstandigheden worden verwacht?

Zie ook
http://www.goeievraag.nl/vraag/winterbanden.42702 .

Picture for question
Cryofiel
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Een vrind van mij is buschauffeur, en die weet mij te vertellen dat het hele wagenpark voorzien van winterbanden niet te doen is voor de maatschappij vanwege de kosten van de banden, de opslag, het werk om het om te zetten en de mankracht vinden om dat te doen.
Dat kan in Nederland niet uit voor een paar weken sneeuw.
Ze waren wel even bang dat de politiek dat verplicht zou gaan stellen, vanwege de ontwrichting van het openbare leven, maar uiteindelijk had dat betekend dat de staat de banden had moeten betalen, omdat de busmaatschappij dat niet had liggen :-)

Kortom, zolang er niet een heviger crisis uitbreekt, wordt dat niet verplicht.

{Ik zou het een prachtig idee vinden om op elke route minimaal twee bussen per dag - op winterbanden - te laten rijden om het leven op gang te houden voor hen die MOETEN zoals bijvoorbeeld verzorgend en verplegend personeel.}
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja in sommige regio's van Nederland hebben de bussen o.a. van Connexion winterbanden gekregen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jazeker en het word regelmatig geconteoleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor bussen die in duitsland komen is er een verplichting van november tot maart
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vandaag (05-02-10) in de krant gelezen dat Connexxionbussen weigert winterbanden aan te schaffen. Andere maatschappijen doen het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal niet. Er is zelfs geen profiel verplichting op vrachtauto's en bussen.
Als er winterbanden op zaten had niet de hele ov plat gelegen bij elk sneeuwvlokje.
In begin jaren 90 reed ik zelf nog op ov en we reden ALTIJD ook bij sneeuw.
Winterbanden zijn te duur en het opslaan van 6 banden per bus als je er 1000 hebt rijden is nogal omslachtig.

Op mijn touringcar had ik ze wel.