wat is de duurste trein van de wereld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
De Fyra die kost alleen maar en doet niks.

Antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn twee categorieën "dure" treinen:
- Treinen die in eerste instantie als "cruise" gedacht zijn en niet als "vervoermiddel". Denk aan de bovengenoemde Golden Eagle, de Orient Express, de Blue Train. Je koopt meestal niet gewoon een kaartje bij een loket, maar boekt het als een vakantie.
- Treinen die als "vervoermiddel" gedacht zijn. Dure treinen vind je dan in de bergen. Een goede kandidaat zou de Jungfraubahn van Kleine Scheidegg naar Jungfraujoch zijn. Voor een ritje van drie of vier kilometer betaal je (enkele reis, vol tarief) 60 zwitserse Franken oftewel 15 tot 20 frank per kilometer. Andere treinen die ineens duur uit kunnen vallen zijn verbindingen van en naar luchthavens. De Heathrow Express is er zo eentje.
Kenmerk van dit soort berg- en luchthaventreinen is dat ze weliswaar een vorm van "OV" zijn, maar meestal niet gesubsidieerd worden. Vrijwel alle "normale" treinen worden gesubsidieerd, zij het direct, zij het indirect omdat de exploitant niet de volledige kosten van de infrastructuur hoeft te betalen.