kan een machinist van een locomotief de locomotief laten rijden zonder dat hij op de stoel zit en de apparatuur aanraakt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee dat kan niet: "Om te garanderen dat de machinist altijd waakzaam is, moet hij gedurende de hele rit het dodemanspedaal ingedrukt houden en elke 60 seconden kortstondig loslaten. Wanneer de knop te lang wordt losgelaten, of voortdurend ingedrukt gehouden (bijvoorbeeld doordat de machinist onwel geworden is), klinkt een signaaltoon; wanneer hierop niet binnen enkele seconden wordt gereageerd, wordt automatisch een snelremming uitgevoerd en de trein tot stilstand gebracht."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een locomotief kan voorzien zijn vam afstandsbediening. Handig bij het rangeren.
11 jaar geleden
Ja en nee.

Op bedrijfsterreinen zoals bij tata steel gebruikt de machinist een draadloze kast en zie je hem soms de combinatie achteruit rangeren terwijl hij achterop staat.
De treinen op het openbare net moeten voorin de cabine aanwezig zijn en de dodemans knop bedienen.