Kun je met de OV-chipkaart ook gebruik maken voor samenreizen met de NS?

Mijn vriendin heeft een OV-chipkaart waar ze gewoonlijk mee reist met de bus van Connexxion. Kan ze nu deze kaart ook gebruiken voor de NS voor het samen reizen met 40% korting. Ik zelf heb een voordeel uren kaart en krijg 40% korting.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, kan kan. Je kunt bij de NS-kaartautomaat een speciaal product op je OV.-chipkaart laden voor eenmalige "samenreiskorting". Houd je Ov. Chipkaart tegen de automaat en de rest wijst zich vanzelf.

Het beste antwoord

Het is zeker mogelijk om met een OV-Chipkaart waar met de bus mee gereisd word, deze ook te gebruiken voor de trein.
Hiervoor moet de OV chipkaart wel vaak eerst een keer geactiveerd worden voor de treinreizen (o.a. kiezen of je 1e of 2e klas wilt reizen).
Dit kan tegenwoordig bij het kaartjes automaat.

Hierna moet er minimaal 20 euro aan saldo op de kaart staan, voor een enkele reis (in sommige gevallen 10 euro, voor abonnement houders).

Nu zou de reis kunnen beginnen.

Maar om met samenreiskorting met iemand mee te reizen, is nog 1 extra handeling nodig.
Bij het kaartjesautomaat kan je de samenreiskorting activeren door de OV chipkaart te scannen, vervolgens naar "Laad overige producten" en daar kies je voor "Samenreiskorting". Nu word de korting eenmalig geactiveerd (enkel voor de eerst volgende rit)

Hierna check je in bij een van de poortjes of paaltjes en aan het eind van de reis weer uit (deze rit was met korting). Voor een terugreis zal de korting weer opnieuw geactiveerd moeten worden bij het automaat.

Zie voor meer info de website van de NS (zie bron)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jij mag op saldo of met een chipknip reizen, je mag 3 mensen met 40% korting meenemen, zij moeten dan een eigen chipkaart hebben, tot half maart is het ook nog mogelijk papieren kaartjes te kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze 3 mensen die met 40% mee reizen, moet dit op NS OV-chipkaarten zijn of kan dit ook op kaarten die uitgegeven zijn door Connexxion?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit mag ook gebruikt worden bij Arriva en Connexxion.