Hoe werken spoorbomen?

Het heeft verder geen uitleg nodig geloof ik.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.4K
bamibal
11 jaar geleden
Ze gaan dicht als er een trein aankomt en weer open als de trein weg is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze horizontaal staan noem je dat gesloten, als ze verticaal staan noem je dat open.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Je kan ze ook zelf dicht doen hehe.
Heb ik vroeger in mijn kindertijd veel gedaan...totdat papa (werkte bij de NS) er achter kwam. Hij was zo ontzettend kwaad! Dat kon met een gulden...

Antwoorden (2)

De automatische halve overweg bomen (AHOB) treden in werking zodra de trein op 27 seconden genaderd is, uitgaande van de snelste trein die op dit baanvak voor kan komen. De bellen gaan rinkelen en de rode lampen gaan knipperen. Ongeveer 5 seconden hierna gaan de bomen dalen. Twaalf seconden daarna zijn ze horizontaal en worden de bellen stil. Er zijn ook overwegen waarbij de bellen aan de linkerkant blijven doorrinkelen, om voetgangers te waarschuwen. Ongeveer 10 seconden later passeert de trein. Zodra de laatste wielen van de trein de overweg zijn gepasseerd, gaan de bomen in ongeveer 12 seconden weer open. Behalve natuurlijk als er ondertussen van de andere kant ook een trein nadert. De totale wachttijd voor het wegverkeer is bij de snelste trein dus ongeveer 40 seconden, plus de tijd die de trein nodig heeft om in zijn geheel de overweg te passeren.
Amadea
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
+ Samengevat: ze gaan dicht en daarna weer open.
Die worden natuurlijk op afstand bediend, als er een trein een bepaald merkteken voorbij rijdt geeft dit een signaal om te sluiten en de alarmseinen en pinklichten aan te zetten. Voorbij de slagboom is er weer een dergelijk merkteken welke allen omkeert.
In de slagboom zelf is er een soort hefboom met tegengewicht of verenpakket welke dan aangedreven wordt met een motor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, dit was (ik weet het, het staat niet in de vraag) wat ik eigenlijk wilde weten
Cryofiel
11 jaar geleden
En als de stroom uitvalt, gaan de bomen vanzelf dicht. Ze zijn namelijk zo gebouwd dat ze automatisch "omvallen", en dat ze met behulp van elektriciteit omhoog moeten worden gehouden. Dat kost wel wat meer stroom (want ze trekken altijd stroom, ook als ze "niets doen" en open staan), maar het is wel lekker veilig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, was ik vergeten vermelden.